keskiviikko 30. syyskuuta 2009

Normi settia!

Terkkuja taas kaikille taalta palmun katveesta! Kuulin jo etta siella syksy painaa paalle. Taalla on viikon verran aurinko paistanu pilvettomalta taivaalta (noin 30 astetta), mutta kohta sekin muuttuu. Taalla nimittain noin kuukauden sisalla alkaa sadekausi, kuulemma sataa paaosin oisin ja paivisin kuuroja, joten ei sekaan ihan pahimmalta kuulosta.

Mitas voisin kertoa arjestani balilla. Koulua on siis maanantaista keskiviikkoon ja eka luento alkaa klo 8.20, joten skootterin sekaan hypataan aina kasin maissa aamulla. Koulusta paastaan ma-ti kaheltatoista. Keskiviikko aamusin koululla on joogaa seittemalta aamulla ja iltapaivalla aina tyopaja joka loppuu kahelta. Tanaan opeteltiin pukemaan perinteiset balilaiset asut ja vahan niihin liittyvia symbolisia juttuja. Alla oleva kuva kertoo kaiken! =)



Viime viikonloppuna juhlittiin mun kamppiksen viivin synttareita kaymalla hienosti raflassa ja kavin tilaamassa sille salaa suklaa synttarikakun. Kakkua kun kaytiin maijun kanssa hakemassa niin se osottautukin kinkkiseksi. Kakku oli ihan mega kokonen ja ainoo transport on skootteri. Oltiin aika erikoinen naky, molemmat kalistuneena ihan ihme asentoihin megalomaaninen kakku meidan valissa. Tosin taalla se ei oo mitaan ihmeellista, nimittain jengi kuljettaa mita omituisempia asioita skootterilla (ruohotuppuja, huonekaluja, kauppakojuja ja viisihenkisia perheita menee kevyesti skootterin paalle, se on aina yhta hupasaa lateltavaa ku liikkuu tuolla liikenteen seassa) =) Perjantaina oli pippalot rannalla, kuunneltiin kuta festivaalien musiikkia ja haettiin food festivaaleilta ruokaa. Rannalla oli pakki jaita johon juomat vaan kylmaan ja bileet oli kasassa. Mentiin illalla viela baariin josta bissen sain 0,07 eurolla! eli ei maksanu ees kymmenta senttia. Seuraavana paivana bileet olikin sitten poikien villalla.. voi elamata!

Taa viikonloppu meneekin sitten kokeisiin lukiessa (ja ehka Ubudissa kaydessa), meilla on ensviikolla valikokeet viidesta kurssista ja sen jalkeen meilla on puolentoista viikon loma. Nailla on taas jotkut hindu karkelot ni koulua ei ole. Taalla muuten hommat toimii aina sinne pain tahdilla, silla aina joku on jossain temppelissa duunaamassa jotain, ni meidan luennot on myos aina mielenkiintosilla alotus ja lopetus ajoilla varustettuna =) ja jengi on pukeutunu aina johonki temppeli/juhla asuihin ja tyyliin joku gamelan soitin toisessa kadessa ja meidan luento muistiinpanot toisessa. =)

Luennoilla on kylla oppinu ihan hirveesti kaikkea. Joten tassa on oppimisen tuloksen hedelmaa joka on ainakin talla hetkella mun paassa =)
  • Se laki kurssi, josta aluks epailin et ois ihan alyttoman kuiva on osottautunu tosi mielenkiinotseksi. Esim Balilla on kaytossa Adat laki, joka tuomitsee ihmisen omien kylan saantojen mukaan ja niita kylia on taalla balilla ihan pirusti ja jokaisella kylalla on omat lait. Eli eri rikkomuksista saa ihan eri tuomioita eri paikoissa =) ja sit nailla on joku ihmeen uskonnollinen oikeus, joka kasittelee rikkomuksia koskien uskonnollisia asioita. Ihan outoa nain suomalaisen korvaan.
  • Taa maa kun on viela yks pahimmin korruptoituneista maista maailmassa, niin on oppinut toimimaan annetuissa puitteissa. Poliisi ei ole kaveri ja ne kannattaa aina kiertaa kaukaa, tosin huono puoli on se et niita on kaikkialla! Kolussa kuulin etta se oli viela joku ihan alyton rahamaara joka menee vuosittain korruption, byrokratian ym. syovereihin. Eli aivan turhaan. Bruttokansan tuotteesta se tais olla 1,4% joka haviaa vuosittain, eli se rahamaara on noin 5.7 miljardia dollaria vuodessa, pelkkaan korruptioon!!!! Ihan paatonta!
  • Inonesiassa 18% kansasta elaa koyhyysrajan alapuolella joka tarkottaa etta ihmiset elaa alle dollarin paivatuloilla. Sen kylla huomaa taallakin, vaikka suhteessa Bali on yksi vauraimpia alueita indonesiassa, mutta heti kun menee kaupungin ulkopulelle niin koyhyys iskee pain kasvoja. Tosin ihmiset on niin iloisia ja hyvantahtoisia vaikka rahaa ei ole mihinkaan.
  • Kieli ei ole ainakaan viela mitaan alyttoman vaikeaa, silla sanoja ei juurikaan taivutella, joten niita voi vain tunkea perakkain. Tallahetkella osaan jotain ostos, asumis, ruoka, aika ym. sanastoa. Eli siis ihan perus settia. Osaan jo jonkun verran jutella indoksi paikallisille ja oon naurattanu monia taksikuskeja mun puheilla, mutta heti jos ne kysyy multa jotain ni se menee sitten jo vahan yli =)
Siina tais olla kaikki talta eraa, lisaa taas myohemmin! Haleja kaikille =)

4 kommenttia:

SagaWilliams kirjoitti...

no ei muuta kuin....jopas on vaativaa opiskelua siella ;)... ja Iitalta kommenttia etta naytat taas prinsessalta, talla kertaa joltain aasialaiselta prinsessalta....rakkaudella, saga ja tytot

Anonyymi kirjoitti...

Hei muru,
joo täällä pukkaa yöpakkasta.
Ihania kuvia oot taas laitellu.Ootko ottanu koulusta kuvia? Olis kiva nähä mestat.
Tina

Anonyymi kirjoitti...

Kiva oli kuulla sun koulusta, ettei ole pelkkää helmien solmintaa. Hyvä, että käytät myös opittua kieltä, se on aina parasta treeniä. Taas oli Indoneesiassa
tuhoisa maanjäristys ja siitäkös huolestuneet jo soittivat meille. Iskä huolestui siitä, että sateella kadut on niin liukkaita, että sama kun jäällä ajaisi, joten varovaisuutta liikenteessä !
Halit äiti

Klasu kirjoitti...

On se taas niin mahtavaa lueskella sun blogia ku ite kärsii pahanlaatusesta kylmäallergiast tääl Suomessa :D Oikeesti joku taitaa just mennä ottaan vaik minkä tahansa paskan kanarian äkkilähdön vaikka... Eikä tääl oo viel ees ihan kunnolla talvi :(

Sähän voisit liittää aina jokaseen kirjotukseen parin sanan bahasa indonesian oppitunnin - luin nimittäin, et sitä ois todella hyvä osata siel borneos (jollei haluu joutua suuriin vaikeuksiin) :) No ehkä mä hankin netist jonkun oppikirjan..

Nauti lämmöstä ja pidä yhtä hauskaa ku tähänki asti!

t. Klasu