maanantai 7. joulukuuta 2009

Kohti Tobaa!

No siis mistas taas alottaisin. Jain ainakin viimeks siihen ku oltiin menossa sinne exculle. No oltiin sitten saatu sita varten ilmastoitu bussi (viimeks ku sita ei ollu ja oli tosi tuskanen matka). Osallistujua oli ehka puolet meista ja yllattaen taas kaikki kiinalaiset (ne on kyl aina ihan kympilla messissa kaikessa). No mut siis excu sijottu vuoriston isoon puutarhaan. Kiivettiin kapeita vuoristoteita bussilla ylos. Vastassa meita odotti puiston hoitaja, joka rupes johtaa porukkaa megafoni kadessa (a.) siita ei kuullu mitaan ku aani oli niin kovalla, b.) sen englanninkielen taito oli niin huono et vaikka oisit kuullukin jotain ni et ois ymmartany mitaan ja c.) perassa kulkeminen isossa ryhmassa on arsyttavaa ja reitti vaikutti muutenki tylsalta.) No siita sitten Marian ja Saritan kanssa erkaannuttiin muusta porukasta ja lahettiin ettimaan sellasta nakoalatornia jonka kuultiin sijaitsevan jossin koillis kulmassa. Pysahdyttiin syomaan masikoita (jotka oltiin ostettu puiston ulkopuoleta sellaselta mammalta) ja ai etta oli hyvia. Kesken nakoalatornin etsinataa meille soitettiin et ruokaa alettiin tarjoilla ruusupuutarhassa excu porukalle, joten liityttiin taas niitten seuraan (ei ollu vaikee spotata porukkaa ku kuunteli vaan sita megafonia ja seuras nakohavaintoja kiinalaisten aurinkovarjoista). Orkideapuutarhassa (jossa oli yks kukkiva orkidea) alko satamaan vetta kaatamalla ja onnistuin toisten sateenvarjojen ja puiden alla kuokkimaan paasemaan bussiin asti. Tosin aivan kastuneena. Siina vaiheessa toivottiin kyl et sita ilmastointii ei ois ollu. Tuli nimittain ihan jaatavan kylma.

Kavin tossa poliisi asemalla yks paiva tayttamassa rikosilmotusta kadonneen lompakkoni puolesta. Poliisi teki siihen rikosilmotukseen varmaan miljoona kirjotusvirhetta ja napytteli koko roskan yhdella sormella tietokoneelle. Kesti varmaan jonku tunnin. Kaikista hauskinta oli myos se et siihen piti ilmottaa oma uskonto. Ja mitakohan tekemista silla on jonku rikosilmotuksen kanssa? kysympa vaan...

Vietettiin myos yksien vaihtareiden villalla pikkujouluja. Oli kylla mahtavat juhlat. Kaikki oli pukeutunu teeman mukaan enemman tai vahemman. Ite naytin lahinna joulumuorilta ku olin edellisena paivana ostanu sellasen punasen mekon sinne muutamalla eurolla =) Pukkikin oli paikalla ja kaikki oli tuonu sinne jonkun pikku lahjan, jotka sit jaettiin meidan kesken. Tarjolla oli myos glogia ja piparia. Joulukuusi, tekolunta ja joululaulujakin saatiin jarkattya. Aivan mahtavaa fiilistelya.

Meilla oli viime tyopaja koulussa balilaisesta tanssista. Ei oo mitaan helppoo hommaa. Silmat tuli kipeeks ku niita ei saanu rapytella ja ne piti pitaa niin auki ku pysty. Varpaat ei saanu koskee maahan, joten siinakin oli hommaa tarpeeks. Meidan tanssin opettaja ei puhunu englantia, joten hyymyiltiin ja yritettiin vaan epatoivosesti taipuu niihin luonnottomiin asentoihin... Ihme saatoo, mut nyt osaa kyl arvostaa niitakin tansseja vaha enemman =)

Lahin tossa kolmas paiva Lake Toballe Sumatran saarelle vaha rentoutumaan. Meilla on ens viikko eta viikko koulusta, joten ei oo tunteja ollenkaan. Ma olin vahan myohassa varaamassa naita lentoja, joten en mahtunu enaa samaan koneeseen ku muut. Yksin sita sitten lentelin ensin balilta jakartaan pari tuntia (jollon mun vieressa istu sellanen sylivauva, joka itki koko ajan, paitsi jos se paas mun syliin istumaan (en tiia mika fiksaatio silla oli mut,) siina se sit kokotti mun sylissa sen parituntii onnellisena. Ihme penska. =) Jakartassa oli neljan tunnin vali ja sit jatku matka jakartasta medaniin parin tunnin lennolla (air aisan koneilla on joku kumma meininki et ne ruiskii jotain vesihoyryy sinne metkustamoon ja valilla se nakyvyys siel oli ehka jonku metrin... ihme settii). Medaniin saavuin joskus kuuden jalkeen ja jain sinne yoks ku en ois enaa ehtiny Lake Toballe asti. Valitsin matkaoppaasta jonku ekan halvan mestan ja pyysyn taksia viemaan mut sinne. Paastiin oikeelle kadulle ja etittiin sita numeroo mut osottautu et silla tontilla missa sen ois pitanu olla oli luhistunu talon murju, et se sit siita majotuksesta. Paasin sit siihen lahelle olevaan hostelliin joka oli ainakin toistaiseksi kasassa. Se oli kyl ihan kauhee mesta, mun ikkunastakin naky moskeija ja hautausmaa. Lisaks siella oli joku vahan kahelimman puoleinen lankkari, joka rupes mulle paasaamaan jostain saasteista (kinka se ei ikina kay suihkussa ku se saaste lahtee kuulema vaan maralla pyyhkeella hinkkaamalla, mitaan ruokaa, juomaa eika jaita saa kuulema syoda ku ne on vaan siina saasteessa ja kaikkee muuta aika outoo). Medan ei oo muuten mikaan ihme mesta, musta tuntuu vahan silta ku joku ois imeny elaman pois sielta. Varitonta ja ihmiset ei ollu kaiheen ilosia (tuli vahan suomalaiset mieleen =)).

Lahin medanista sitten mini bussilla aamulla parapattiin, jonne oli neljan tunnin ajomatka ja sielta otin lautan Lake Toban keskella sijaitsevalle saarelle ja mestaan nimelta Tuktuk. Mika ja Niko oli jo varannu bungalowin Bagus Bay nimisesta mestasta, joten liityin niiden seuraan punkkaamaan. Vietettiin mun synttareita pienella porukalla. Seuraavana paivana perille saapu Sarita, Jenna, Maiju ja Riikka, jotka otti meidan viereisen bungalowin. Vietettiin mun synttareita kakun kera ja batak (paikallinen heimo) esityksen kaikuessa taustalla. Oli kyl hienon kuulosta musaa. Ehdottomasti heinoin esitys mita oon indonesiassa nahny.

Seuraavana paivana vuokrattiin porukalla vene (joku 13 tyyppii) ja ajettiin silla jarveen laskevalle vesiputoukselle. Ei hitto et oli hienon nakosta. Siita veneesta me hypattiin uimaan ja uitiin sinne vesiputouksen alle. Siita kiivettiin vesiputoukseen ja hypattiin alas veden mukana. Oli kylla ihan mieletonta!!! Ehka yks upeimpia juttuja! Kuski oli valmistanu meille silla aikaa ruokaa, siita jarvesta ongittua kalaa grillattuna ja riisia (oli namia!). Tanaan vuokrattiin skootterit ja suunnattiin tele nakoalatornille. Matka kesti varmaan pari tuntia ja peppu oli niin puutunu (se tie oli niin pomppusta ja ne penkit ei oo mitaan maailman parhaita). Tie kiipes ylos vuorelle ja sielta aukes ihan meileton nakyna sinne Toba jarvelle (joka on kaakkois-aasian suurin jarvi). En osaa ees sanoin kuvailla, siis jotain niin kaunista. Alas tultiin ja lujaa, varmaan joku 9 kilsaa pelkalla vapaalla, ei tarvinnu paljo kaasuu painaa. Ylos olin menny nikon kyydissa mut alas jouduin ite ajaa ku riikalle tuli vahan liian kova korkeenpaikan kammo niilla teilla. =)

Huomenna lahen takasin Jakartaan, jossa mennaan viettamaan suomen itsenaisyyspaivan juhia suurlahetystoon. Ollaan varattu majotus neljan tahden hotellista kaheksi yoksi, kunnon luksusta, hyva ettei matkan budjetti kaadu, ku maksaa se kuiteki 16 euroo yolta aamupaloineen ;) Siita sitten lisaa ensi kerralla, yritan laittaa balille paastyani kuvia toban reissusta, joka on ollu kyl ihan mieleton!!

Jaksamisia sinne!!!

perjantai 20. marraskuuta 2009

Gilit ja vahan muutakin...

Ei tuu hirveesti hilluttua netissa ku ei villalla oo nettia, nytki tultiin viivin kanssa yhteen raflaan syomaan ja otettiin koneet mukaan. Taalla on ilmasia langattomia netteja aina joissain ravintoloissa.

Tossa viime viikonloppuna suunnattiin nokkamme kohti Gileja. Gilit on sellanen kolmen pikkusen saaren rykelma tossa naapurissa. Liput saarelle makso 830 000 rupiaa (eli noin 60 euroo). Melko kallista sanoisinko. Lahettiin keskiviikko aamuna kuudelta liikkeelle omalla transportilla, joka tuli meita hakemaan. Reilun tunnin ajomatkan jalkeen astuttiin fast boatiin ja tunnin paasta hypattiin veneesta rantahietikkoon. Saari oli kylla todella upea ja totta siella ei voinu muuta tehakkaan ku rentoutua. Nukuttiin aamulla pitkaan, mentiin rantaan makoilemaan ja syotiin sellasilla tyynyilla vuoratuilla padioilla. Muut kavi sukeltamassa ja snorklaamassa, mut ite en voinu menna uimaan ku tuli kolhittua itteeni vahan jalkaan ja suolavesi kun ei oikeen tee hyvaa haavoille. Yhtenakin itana mentiin tyynyille makoilemaan ja kattomaan kankaalle heijastettua leffaa ja sita ennen auringon laskua. Siis ei enaa rennommin voinu ottaa ihan ku ois ollu lomalla =) Meidan oli tarkoituksena tulla sunnuntaina takaisin, mut myohastyttiin onnistuneesti siita veneesta, joten jouduttiin jaamaan saarelle viela yheksi yoksi. Lautat kulkee vaan aikasin aamulla ku merenkaynti yltyy liian kovaks paivalla. Ja sen kylla huomasi ku tultiin takasin, meidan moottoriveneen kuski oli kyl mielettoman taitava, mut silti tuntu ku ois jossain vuoristoradassa ollu, niin paljo aallot tuntu mahassa.

Yhden mun kurssikaverin serkku oli lomalla kaymassa taalla ja oli joutunu tosi pahaan moottoripyora onnettomuuteen. Suomen jakartassa oleva suurlahetysto haki meidan keskuudesta verenluovuttajia ja se poika lennatettiin singaporen sairaalaan uusiin leikkauksiin. Mullakin sattuu olemaan se veriryhma jota pystyy hata tapauksissa antamaan kaikille miinus merkkisille veriryhmasta riippuen. Ihan kiva varmaan saada kuitenki suomalasita verta leikkauksiin ettei saa mitaan paikallista joo-joo verta. Meista kaksi kavikin luovuttamassa verta sairaalaan niita pojan leikkauksia varten. Kylla itellakin kaasukasi vahan hellitti ton jalkeen.

Nyt vasta on sadekausi tullu tanne. Paikalliset on jo vahan karsinykkin vesipulasta. Taalla satelee kerran paivassa jonku aikaa, mut ei silleen et se haittais. Sahkotkin menee tasasin valiajoin, joten kynttilan valossa aina valilla kyyhotellaan =) Siihen on alkanut jo tottua..

Meidan villan pihassa on kolme “vahti”koiraa pienissa kopeissaan ja ollaan viivin kanssa kayty niitten kanssa ulkona miltei paivittain. Saa itekki vaha liikuntaa ja koirat on ihan overi fiilareissa =) Aivan ihania piskeja!

Torstaina, eli eilen meilla oli eksu keski balille. Tie oli vuoristossa eli jyrkka ja mutkainen ja kuljettiin bussilla, joka sinaansa oli jo eksoottinen kokemus. Vierailtiin sellasessa isossa botological gardenissa sellasessa isossa puistossa. Oli kyl ihan magee mesta, mut kesken excua rupes vaan satamaan ihan kaatamalla ja kastuttiin kunnolla. Kuokkavieraiin sateenvarjojen ja puitten alla ja jostain syysta se ilmastoitu bussi ei ollukkaan niin kiva juttu. Markana bussissa ja ihan jaassa. Kaytiin viela yhella paikallisella marketilla. Jarvi jai nakematta ku sato niin paljon, mut sinnehan paasee sit omalla skootterilla =)

Illalla oli tuparit kaverieden talolla ja sunnuntaina pidetaan twilight kekkerit yhella villalla ku se tulee leffakanavalta. Ja kylla.. olen saanut taallakin aikaiseksi twilight hypetyta =) Niin ja huomenna meen kokeilemaan raftingia, eli lasketaan kumiveneela oppaiden kanssa jokea pitkin, siella on kuulema joku neljan metrin pudotus =/ mut siita sit lisaa ens kerralla...


Intialaista ruokaa ja vesipiippuja...


Niinan kanssa syomassa siella...

Ja juomassa siella...

Meidan rantsu ja nakyma lombokille (jossa sato koko ajan, onneks ei oltu siella)..

I <3 the sea!

Gili travanganin paakatu... kiiretta piisaa ;)

Kippis!

Kaytiin kattoo auringonlaskua.

Oli heino!

maanantai 9. marraskuuta 2009

Heippa vaan! Viime kirjotteluistani onkin jo jonkin aikaa. Mutta eipa mitaan elamaa mullistavampaa oo tapahtunu. Mita nyt tossa aamuyosta oli taas ollu maanjaristys lahisaarilla, oli kuulema tuntunu balilla asti, mut ite olin sit aiakin nukkunu niin sikeesti etten tajunnu mistaan mitaan.

Viime viikonloput on menny railakkaasti juhliessa ja viettaessa mita oudoimmista syista kokoontumisia. Suurin osa on muuttanut uusiin koteihin, joten tupareitakin on varmaan tulossa ihan tarpeeks. Suunnitteilla on jo pikkujouut ja pikku uudet vuodet (mitka nekaan sit ikina onkaan?). Taalla oon jo muutamissa kaupoissa loytyny joulukoristeet seinilta ja joulukuusia myydaan jo mun perus supermarketissa. Eli eikohan taallakin osata joulua viettaa.

Olen itekkin muuttanut uuteen kamppaan! Hiukka kauempana kuin edellinen kamppa, mutta muuten loistava. Vuorka on kokonaiset 120 euroa kuussa ja silla hinnalla saa vaikka mita =) laitan tohon loppuun pari kuvaa uudesta kampasta. Muuttaminenkin suju hyvin, eli paikallisittain mopolla, rinkka selassa ja kolme kassia jalkatilassa =)

Talla hetkella nautin koko kampan komeudesta itekseen, mutta kohta tanne tulee Annika, Viivi, Jaakko ja Olli, jotka talla hetkella lomailee ausseissa ja sitten Iisakki ja Mikael, jotka lahti surffileirille (eli viikoks jonneki luksusjahdille vaan surffailee ympari indonesiaa).

Sita vaan yrittaa nauttia hetkista, silla aika menee ihan torkeen nopeesti ja kouluakin on jajella enaa kuusi viikkoa! Vaikka taalla on ollu nautittua olostaan jo aika kauan ni silti taa mesta jaksaa hammastyttaa mua joka paiva. Aina ku menee skootterilla kouluun tai jonnekin ni nakee totain outoa, hassua, mieletonta ja siis sellasia virityksia skoottereiden paalla et ne saa aina naurattamaan. Se onki yks syy miks oon rakastunu tahan paikkaan, etta joka paiva nakee jotain uutta ja jotain niin erilaista omaan kulttuuriin verrattuna. Paikallisten kanssa voi saada aikaan jo jokun tasoisia (joskin tosi hepposia) keskusteluita ja hinnat rupee laskemaan ku on saanu tarpeeks varia naamaan ja osaa tinkia paikallisella kielella.

Ajattelin menna viikonlopuksi kaymaan tossa viereisilla paratiisisaarilla katsastamassa millaset ne on. On kuulema maailman rennoin mesta, siella ei oo kauheesti muuta tekemista ku rentoutuminen, syominen, hengailu, leffojen kattelu, lisa hengailu ja ehka snorklaaminen siihen johonki valkiin. Hiekka on valkosta ja ajoneuvja ei ole yhellakaan kolmesta saaresta. Joten kuulostaa taydellisesta ja just mun mestalta. Taalta tullaa riippukeinu ja pina colada! Uskon etta se on sen verran ihana etta sinne tulee mentya uudestaanki. sinne on vaan kolmen tunnin vene matka. Tarkotus on lahtea gileille keskiviikkona ja tulla sunnuntaina takaisin. Voin sit laittaa allottavia kuvia blogiin ni saatte piristysta sinne suomen saadan (ehka ei niinkaan floridan suuntaan =) )

Mutta tassa nyt pari kuvaa mun uudesta kampasta!

Sanna muuttaa paikallisten tapaan =)


Meidan keittio,mun huonekin nakyy ja ehka maailman mukavin tuoli!


Mun huone...

Meidan terassi (asutaan ylakerrassa)

Pihalla ja hengailu tilaa ja tottakai...

uima-allas =)

torstai 22. lokakuuta 2009

Normi koulupaiva ja excu

Yleison pyynnosta muutama kuva mun koulusta seka excusta, joka tehtiin torstaina.

NORMI PAIVA!

Aamupalalla!


Meidan koti, Moon Villas.

Skootteriella kouluun, meidan villan asukkien skootterit. Yks on mun =)

Meidan himan nurkilla ajelen tasta joka paiva ohi.

Meidan koulun paarakennus, mulla on kaikki luennot taalla.

Luokan penkit on puiset ja tollaset vanhanaikaiset.

EXCU ITA-BALILLE!

Excu ita-balille tehtiin meidan koulun bussilla. Ei muuten ollut ilmastointia tassa bussissa ja oli ehka kuumin paiva balilla mita oon kokemut. Lahto oli viela seittemalta aamulla ja kohteita oli kokonaisuudessaan kuusi.

Eka kohde oli kookossokeria valmistava kyla. Suurin osa asukkaista sai elantonsa myymalla kookos sokeria marketeilla. Aija kiipes paivassa noin kymmeneen puuhun ja haki mehua latvasta lanteilla roikkuviin kookos kippoihin.

Maistettiin sita mehua mita taa jamppa oli just hakenu puusta. Oli muuten ihan alyttoman hyvaa!

Puusta haettua mehua keitettiin koko ajan hammentaen kolme tuntia ja sen jalkeen se jaahdytettiin ja saatiin valmista sokeria, jota kaytetaan makeuttamaan paikallisia ruokia esim. perinteisia kakkuja. Oli makeeta ja hyvaa! Vahan niinku nekkutukkaria ois syony. Se mehu jota keitettiin ni se maistu puolestaan vahan hiilihapottomalla simalle =)

Kaytiin isossa tempelissa! Ei niin mitaan hajuu mika temppeli oli kyseessa.

Taalla temppelissa oli muuten sellanen luola jossa aluks katoin et sen sisalla on ihan torkeen pimeeta mut sit selviskin et se suuakukko oli vaan ihan taynna lepakoita!

Temppeli oli rannalla. Ita-Balin rannoilla on muuten mustaa hiekkaa. Poyta oli ison patsaan edessa joka oli taynna uhrilahjoja.

Meidan safka. Perinteista balilaista ruokaa, jalkkariksi oli ruskee hedelma joka maistu etaisesti mansikalle ja papu jaateloa (oli muuten hyvaa, vaikka ei ehka kuulosta silta).

Yhessa mestassa valmistettiin perinteisia kolikoita, josta vahmistetaan koruja ja koristeita.

Esimerkki mita niista kolikoista voi valmistaa.

Rankan koulupaivan jalkeen voi menna makoilee vaikka kutalle =)

Haleja kaikille!

maanantai 19. lokakuuta 2009

Jaahyvaiset sydneylle!

En ees muista missa kaikkialla oon kayny ja mita kaikkea oon nahny. Niin paljon on tapahtunu kaikkea. Kerreltiin keskustassa, marketeilla ja kaytiin kiinalaisessa puutarhassa (joka muuten oli ihan toisesta ulottuvuudesta, sellanen rauhallisuuden saareke keskella suurkaupungin vilinaa). Aurinkokin rupes loppuviikosta paistamaan ja kaytiin Manley ranstulla ihmettelee meininkia. Lautalta naki kivasti Sydneyn kaupunki siluetin.

Ai niin, kaytiin me myos sellasessa pyorivassa baarissa dinkeilla (baari oli sellasen korkeen rakennuksen huipulla ja se pyori hitaasti ympari). Oli hienot ilta nakymat sielta kasin. Nahtiin muuten Iisakki (entinen tyokaveri) keskustassa ja kaytiin Hyde parkin food festivaaleilla yhessa syomassa (ihan alyttoman hyvaa ruokaa samosaa, wrapia ja mini mini pannareita).

Kaytiin Sanzibar niminessa baarissa syomassa miniburgereista (all you can eat) ja juomassa bisset. Merielioita ja elaimia kaytiin ihmettelemassa aqua parkissa ja wildlife parkissa. Tuli nahtya hait, mollykat, koalat ja kengurut samalla reissulla. Vikana paivana kaytiin viela leffassa Newtownissa kattoon woody allenin uusin patka Whatever works, oli ihan hulvaton leffa. Tykkasin leffasta tosi paljon ja oli muuten eka kerta reissun aikana ku kavin leffassa. Pikkasin fiilisteltiin leffatunnelmaa.

Vika ilta oli kanssa hauska. Aleksin kaverit jarjesti illan, johon kaikkien piti teha paikallisia ruokiaan. Mukana oli varmaan 15-20 ihmista, joten pyodalla oli laskelmien mukaan 14 eru ruokalajia ympari maailmaa (osa alkupaloja, paaruokia ja jalkiruokia). Tehtiin lihapullia =) Syotiin ja juotiin ittemme ihan ahkyyn. Mukava tapa paattaa Sydneyn olekskeluni.

Jotain varmaan unohdanki, mut paan sisalla ne sailyy =) Lennot on takana ja kotisohvalla makoilen. Syndneysta jai aivan ihania muistoja ja en laittais pahakseni jos sinne joskus eksyis uudestaanki. Monipuolisuus ja kodikkuus on ehka parhaat sanat mielestani kuvailemaan kaupunkia. Tosin sain siihen aivan erilaisen otteen karsivallisen oppaani ansiosta =) joten suurin kiitos kuuluu Aleksille! Kiitos siis aivan meilettomasta reissusta!

Kotona todellakin ollaan =) pihalla on kuulema ollu kaarme ja Uluwatu rannalta on puhallettu surraajat pari kertaaa posi ku siel on kuulema ollu haita (ja hei, balilla ei kuulu ees olla haita, mut naa kaverit on kuulema ollu jotain viis metrisii). Liikenne on melusaa ja kaoottista kuten aina. Ikkunan alla majailee vielakin sama sammakko ja heinasirkkaparvi joka ei anna mun nukkua. Apinat, koirat, lehmat ja kukot hengailee edelleen taalla. Kotiin on aina kiva mielettoman reissun jalkeenkin.

Huomenna takaisin kouluun =)

tiistai 13. lokakuuta 2009

Milta Australia maistuu?

Vakuuttavaa, viihdyn kylla taalla tosi hyvin, mutta jotain puuttuu! Mitakohan se on?

Tulin sitten syyslomalla tai siis itseasiassa glunag hindu lomalla kaymaan Australisssa viela tarkemmin Syndeyssa. Aleksi on vaihdossa taalla ja sai tehtavakseen viihdyttaa mua talla oloni ajan. Mistas sita on sitten tullut tehtya, no ainakin nahty opperatalo, kivoja marketteja, keskustaa ja syoty hyvaa huokaa. Sunnattiin aleksin kanssa pariks paivaks pois Sydneysta kohti Coldalea, jonne meni hiukka alle pari tuntia junalla. Siella saatiin punkata aleksin kavereiden luona. Talo oli kylla aivan ihanalla paikalla, terassilta naky meri ja vuoret saamaan aikaan ja luonto ymparilla oli tosi kaunista. Siis taalla on noi nortsi pulut, jotka lentelee ja hengailee puissa, on papukaioja, sellasii valkosii ja varikkaita. Aika alytonta ku niita on normaalisti tottunu nakee vaan hakkilintuina. Kavelyt biitsilla ja lahella vuorta tuli tehtya. Kampassa asuvat ihmiset oli ihan alyttoman kivoja ja viihdyin siella tosi hyvin. Paljon tuli kuunneltua kitara jamittelua, laulua ja syotya ja kokattua hyvaa ruokaa. Yritti ne mulle opettaa pokeria ja kitaransoittoa mutta olin yhta toivoton molemmissa =)

Ilma ei oo kylla helliny ja palelen taalla ihan jatkuvasti. Keho on jo niin tottunu siihen kuumuuteen ja kosteuteen. Mitakohan lampotila taalla on? varmaan joku 13-15 astetta ja vetta sataa aina vahan valia. Ma viela kun satun omistamaan yhen hupparin ja yhen villatakin ja ainoot pitkat huosut on pellavaa! No kerrospukeutuminen on auttanut =)

Reissua on jaljella viela nelja paivaa, joten nautin nyt niista! Ihanaa on olla taalla ja tutustua uusiin ihmisiin, tosin kulttuuri taalla on tosi samanlaista kuin missa tahansa muuallakin, kielta lukuunottamatta (ihan ihme sanoja taalla). Keskusta muistuttaa tosi paljon New Yorkia ja katujen nimetkin on samoja.

Hassua mutta mulla on jo vahan ikava Balia ja sen mieletonta kulttuuria! Etenkin saaren lampoa, varikkyytta, erilaisuutta ja mun uusia ystavia!

*suukkoja ja haleja*

torstai 1. lokakuuta 2009

Indonesian maanjaristyksista

Heippa vaan kaikki huolestuneet! Kiva tietaa etta ootte huolissanne mun hyvinvoinnista =)

Indonesia sijaitsee useamman laatan tormayskohdassa ja taalla maanjaristykset ovat tavallisia ja niita sattuu viikoittain. Tosin nyt on sattunut muutama isompi ja tuhoisampi jaristys lahiaikoina perakkain. Sen verran voin kuitenkin lohduttaa teita etta balin saari sijaitsee keskella laattaa eika siis ole missaan aktiivisessa saumakohdassa. Balin naapuri saari on Jaava, ja siella tapahtuvat jaristykset voivat lievana tuntua Balilla. Jaavasta seuraava saari on Sumatra jonne Balilta on matkaa jo 1500 km. Vaikka Indonesia kartassa nayttaa pienelta niin sen koko ja etaisyydet on verrattavissa eurooppaan. Viimeisimman jaristyksen keskus sijaitsi 2000 kilometrin paassa. Eli sama matka on Suomesta Italiaan.

Jaristykset voivat merella olleen alkupisteen seurauksena aiheuttaa tsunameja, mutta ne ovat aarimmaisen havinaisia, vaikka tietoisuus niista nousikin vuoden 2004 jalkeen. Mutta koska sita aikaisemmin olette lukeneet uutisista tsunamista? Usein jaristysten jalkeen annetaan tsunamivaroitus, mutta se perutaan miltein heti kun poikkeavia aaltoja ei havaita.

Huono puoli Indonesiassa oleskelussa on se etta jaristyksista ei tieda vasta kun se on tapahtunut. Tiedoitusvalineet taalla kertovat niista todella huonosti ja usein olen itsekkin lukenut niista hesarin sivuilta tai saanut teilta huolestuneita viesteja. Joten kiitos siis siita.

Tosin Balillakin poikkeuksia tapahtuu, jonka todisti maanjaristys taalla muutama viikko sitten. Mutta Balilla ne on kuitenki tosi harvinaisia.

Toivottavasti naa tiedot lohduttaa, joten alkaa olko huolissanna ja sydan syrjallaan (etenkin iska, aiska ja siskot)! haleja kaikille.

keskiviikko 30. syyskuuta 2009

Normi settia!

Terkkuja taas kaikille taalta palmun katveesta! Kuulin jo etta siella syksy painaa paalle. Taalla on viikon verran aurinko paistanu pilvettomalta taivaalta (noin 30 astetta), mutta kohta sekin muuttuu. Taalla nimittain noin kuukauden sisalla alkaa sadekausi, kuulemma sataa paaosin oisin ja paivisin kuuroja, joten ei sekaan ihan pahimmalta kuulosta.

Mitas voisin kertoa arjestani balilla. Koulua on siis maanantaista keskiviikkoon ja eka luento alkaa klo 8.20, joten skootterin sekaan hypataan aina kasin maissa aamulla. Koulusta paastaan ma-ti kaheltatoista. Keskiviikko aamusin koululla on joogaa seittemalta aamulla ja iltapaivalla aina tyopaja joka loppuu kahelta. Tanaan opeteltiin pukemaan perinteiset balilaiset asut ja vahan niihin liittyvia symbolisia juttuja. Alla oleva kuva kertoo kaiken! =)



Viime viikonloppuna juhlittiin mun kamppiksen viivin synttareita kaymalla hienosti raflassa ja kavin tilaamassa sille salaa suklaa synttarikakun. Kakkua kun kaytiin maijun kanssa hakemassa niin se osottautukin kinkkiseksi. Kakku oli ihan mega kokonen ja ainoo transport on skootteri. Oltiin aika erikoinen naky, molemmat kalistuneena ihan ihme asentoihin megalomaaninen kakku meidan valissa. Tosin taalla se ei oo mitaan ihmeellista, nimittain jengi kuljettaa mita omituisempia asioita skootterilla (ruohotuppuja, huonekaluja, kauppakojuja ja viisihenkisia perheita menee kevyesti skootterin paalle, se on aina yhta hupasaa lateltavaa ku liikkuu tuolla liikenteen seassa) =) Perjantaina oli pippalot rannalla, kuunneltiin kuta festivaalien musiikkia ja haettiin food festivaaleilta ruokaa. Rannalla oli pakki jaita johon juomat vaan kylmaan ja bileet oli kasassa. Mentiin illalla viela baariin josta bissen sain 0,07 eurolla! eli ei maksanu ees kymmenta senttia. Seuraavana paivana bileet olikin sitten poikien villalla.. voi elamata!

Taa viikonloppu meneekin sitten kokeisiin lukiessa (ja ehka Ubudissa kaydessa), meilla on ensviikolla valikokeet viidesta kurssista ja sen jalkeen meilla on puolentoista viikon loma. Nailla on taas jotkut hindu karkelot ni koulua ei ole. Taalla muuten hommat toimii aina sinne pain tahdilla, silla aina joku on jossain temppelissa duunaamassa jotain, ni meidan luennot on myos aina mielenkiintosilla alotus ja lopetus ajoilla varustettuna =) ja jengi on pukeutunu aina johonki temppeli/juhla asuihin ja tyyliin joku gamelan soitin toisessa kadessa ja meidan luento muistiinpanot toisessa. =)

Luennoilla on kylla oppinu ihan hirveesti kaikkea. Joten tassa on oppimisen tuloksen hedelmaa joka on ainakin talla hetkella mun paassa =)
  • Se laki kurssi, josta aluks epailin et ois ihan alyttoman kuiva on osottautunu tosi mielenkiinotseksi. Esim Balilla on kaytossa Adat laki, joka tuomitsee ihmisen omien kylan saantojen mukaan ja niita kylia on taalla balilla ihan pirusti ja jokaisella kylalla on omat lait. Eli eri rikkomuksista saa ihan eri tuomioita eri paikoissa =) ja sit nailla on joku ihmeen uskonnollinen oikeus, joka kasittelee rikkomuksia koskien uskonnollisia asioita. Ihan outoa nain suomalaisen korvaan.
  • Taa maa kun on viela yks pahimmin korruptoituneista maista maailmassa, niin on oppinut toimimaan annetuissa puitteissa. Poliisi ei ole kaveri ja ne kannattaa aina kiertaa kaukaa, tosin huono puoli on se et niita on kaikkialla! Kolussa kuulin etta se oli viela joku ihan alyton rahamaara joka menee vuosittain korruption, byrokratian ym. syovereihin. Eli aivan turhaan. Bruttokansan tuotteesta se tais olla 1,4% joka haviaa vuosittain, eli se rahamaara on noin 5.7 miljardia dollaria vuodessa, pelkkaan korruptioon!!!! Ihan paatonta!
  • Inonesiassa 18% kansasta elaa koyhyysrajan alapuolella joka tarkottaa etta ihmiset elaa alle dollarin paivatuloilla. Sen kylla huomaa taallakin, vaikka suhteessa Bali on yksi vauraimpia alueita indonesiassa, mutta heti kun menee kaupungin ulkopulelle niin koyhyys iskee pain kasvoja. Tosin ihmiset on niin iloisia ja hyvantahtoisia vaikka rahaa ei ole mihinkaan.
  • Kieli ei ole ainakaan viela mitaan alyttoman vaikeaa, silla sanoja ei juurikaan taivutella, joten niita voi vain tunkea perakkain. Tallahetkella osaan jotain ostos, asumis, ruoka, aika ym. sanastoa. Eli siis ihan perus settia. Osaan jo jonkun verran jutella indoksi paikallisille ja oon naurattanu monia taksikuskeja mun puheilla, mutta heti jos ne kysyy multa jotain ni se menee sitten jo vahan yli =)
Siina tais olla kaikki talta eraa, lisaa taas myohemmin! Haleja kaikille =)

tiistai 22. syyskuuta 2009

Balin ympari viidessa paivassa!

No ainakin melkein balin ympari =)

Viivi oli lupautunu kuskiksi meidan saari seikkailulle ja matkaan lahtijoita oli yhteensa yhdeksan (kahdeksan tyttoa plus olli, voi sita parkaa). Saatiin sitten pienen saadon jalkeen kaksi autoa ja lahdettiin matkaan. Omassa autossa matkusti viivi kuskina, mina kartturina ja maria ja olli takapenkilla surffillautojensa kanssa. Meidan autossa oli myos cd soitin, ja koko poppoolla oli olemassa vain yksi cd. Sielta loytyy helmia biiseja epuista kaija koohon (siis aivan hirveeta, mutta kun radiokaan ei toiminu, voin sanoo et osaan nyt aika monta biisii ulkoo, jota en ikina uskonu osaavani "kissanpennuksi kutsuin sua" OMG!).

No kuitenkin ekana pysahdys paikkana oli Pura Tanah Lot niminen temppeli, ihan vain vartin ajomatkan paassa, sinne paastiinkin ihan kunniakkaasti ja temppeli oli hieno (laitan kuvia). Sielta jatkettiin matkaa kohti balian beachia, joka on kuuluisa hyvista surffiaalloista (tosin moni ei sinne jaksa ku on vahan kauempana kutasta). Taalla kun tulee pimeaa niin on oikeesti ihan sakkipimeeta joten ei pysty ajamaan ku valosalla. Ajettiin itekkin eka paikan ohi, kun se oli aikas pieni (mutta onneks tajuttiin pysahtya ja kysya et oliks toi mesta oikeesti se balian.) Astuin autosta ulos sellaselle pikku hiekkatielle jossa oli jotain kojuja ja menin kyselemaan etta missa oli tuo balia. Vakersin siina sitten mun huonoa indonesiaa kun ei ne ainakaan englantia osannu. Meille opetetaan koulussa bahasa indonesiaa, jota puhutaan koko indonesiassa, mutta balilla on sitten oma murre balinesia. Siina sain muodostettua pari lausetta ja sit ne rupes kimpassa ettimaan jotain tyyppia joka puhuis bahasa indonesiaa ku ei ne ymmartany mua! Ne vaan huus toisilleen et taa tytto puhuu bahasa indonesiaa, no sitten puskista ilmesty joku mies joka ymmars mua ja neuvo meidat oikealle tielle. Taalla on tosi helppo kysya suuntaa jos eksyy, kaikki auttaa enemman ku meilellaan ja ne on ihan fiilareissa jos osaa auttaa. Siina kattelin sitten kiittokseksi varmaan viittaa tyyppia ja jatkettiin matkaa kohti baliania. Perille loydettiin juuri ennen pimeaa ja otettiin kolmen euron bungalow. Toinen auto oli ajanut jo ohi ja meni yksi seuraavaan kaupunkiin.

Aamulla Maria ja Olli lahti surffaamaan ja mentiin viivin kanssa rantaa kavelemaan. Siina jo hetki ihmeteltiin miks Ollia ei nay. Lopulta nahtiin maria ja se sano et olli oli jattany avaimet auton sisaan ja lukinnu ne sinne (niin siis naa autot ei oo ihan yhta fiksuja ku meidan autot =)). Mentiin takasin bungalowiin ja siina pihassa nahtiin olli murtautumassa meidan autoon kahen paikallisen avustukselle (onneks autossa ei ollu varanshalyytinta). No siina hetken tuijottelin ja itekkin olin sitten erinakoset tyokalut kadessa auttamassa prosessia. Hikista hommaa mutta onnistuttiin!!!

Sitten vaan takasin tien paalle ja kohti gilimanukia, joka on aivan saaren lansikarjessa. Tie jota ajettiin oli tosi mageen nakonen se kun kulki koko matkan ihan rannikolla. Pysahdyttiin matkan varrella Taman national puistoon jalkiruuille ku satuttiin loytaa aika overi nakoalapaikka puiston keskelta. Yoksi mentiin Pemmuteran nimiseen paikkaan. Sielta yosija loyty lastenkodin yhteydesta. Siihen oli rakennettu viihtysat huoneet vierailijoille ja tuotosta meni lastenkodin tukemiseen rahaa. Mina ja maria jotuttiin ite paarakennukseen perheen kanssa nukkumaan kun ei muualle mahduttu. Oli aika kiva mesta ja ihan vuorien juurella. Oli komeat nakymat.

Seuraavana paivana ajettiin hieman takasinpain luonnonpuistoon ja palkattiin vene viemaan meidat snorklaamaan Pulau Menjangan saarelle. Oli kylla mageet nakymat. Mun ehdoton lemppari oli Parrot Fich (http://farm4.static.flickr.com/3280/2656024093_78d8fe712f.jpg). Sellasen reiun kolmen tunnin snorklausreissun jalkeen, jatkettiin matkaa kohti lovinaa. Lovina on pohjois balilla, siina noin keskella. Lovinassa oltiin yota. Olin saanut jonkun kauheen mahapopon ja oksentelin lovina oleskeluni ajan (muut kavi kattoo delfiineja ja snorklaamassa, ite yritin saada puolikasta banaania pysymaan mun sisalla). No eipa auttanu muu kun jatkaa matkaa, vointikin oli seuraavana paivana itellani hieman parempi. lahdettiin lovinasta laskeutumaan kohti etelaa eli keskibalille. Siella on komeat vuoret ja kolme jarvea, jonne oli tarkoitus jaada seuraavaksi yksi. Tosi tie oli aivan kamala, jyrkka kuin mika ja mutkikas!!! teki tosi hyvaa mun huonolle ololle. Pari kertaa jouduttiin ajamaan tiensivuun, jotta oloni taas helpottuisi. Nakymat oli kylla huimat, mutta ei ehtaan lohduttanut meidan koreanpaikankammoista kuskiamme =) Pysahdyttiin matkan varrelle ihailemaan mageeta vesiputousta. Saavuttiin viimein vuorille ja saa oli mita hirvein, kauhea sumu, nakyvyys oli ehka 100 metria (jos sitakaan) ja vetta satoi. Paatettiin jatkaa matkaa seuraavaan kaupunkiin, silla vuorilla kun ei olisi mitaan nahtavaa jos ei naa kattaan pidemmalle.

Ubud, oli viimeisin paikka johon pysahdyttiin yksi. Loydettin kiva hostelli, johon jaatiin, tosin aika kallis (7 euroo yo). Ubud on sellanen taiteilija/kasityolaiskaupunki. Syotiin ja mentiin nukkumaan, ja herattiin ihailemaan kaupunkia seuraavana aamuna. Tosin vesisateessa! Kaupunki vaikutti itessaan tosi ihanalta (paljon idyllisia ravintoloita, gallerioita, pikku kauppoja koruineen ja kasitoineen ja iso marketti). Ei vaan saatu siita paljoakaan irti kun vetta tuli niin paljon. Lahdettiin iltapaivalla ajamaan takaisin kotiin Denpasarin kupeeseen. Ah, kun oli ihanaa olla kotona!!!

Tanaan on viela vapaapaiva ja huomenna alkaa koulu =) tosin vetta sataa, joten saas naha mita tanaan keksitaan! Hieronta, shoppailu, leffa, hengailu... mita vaan =)

Alla kuvia reissusta!!!

Meidan autot ollaan just lahossa kotoota


Tanah lot temppeli ja viivi ja mina


Pyhalla lahteella


Mun ruoka!


Meidan bungalow balianissa

Nakyma meidan bungalowin ikkunasta


meitsi isuu iltaa


Uhrilahjoja


Autoon murtautumis keikka


kansallispuistossa


Sanna tornissa


Yopaikka lastenkodin vieressa


Menossa snorklaamaan


Hyppaamassa veteen


Vesiputous vuorilla