perjantai 20. marraskuuta 2009

Gilit ja vahan muutakin...

Ei tuu hirveesti hilluttua netissa ku ei villalla oo nettia, nytki tultiin viivin kanssa yhteen raflaan syomaan ja otettiin koneet mukaan. Taalla on ilmasia langattomia netteja aina joissain ravintoloissa.

Tossa viime viikonloppuna suunnattiin nokkamme kohti Gileja. Gilit on sellanen kolmen pikkusen saaren rykelma tossa naapurissa. Liput saarelle makso 830 000 rupiaa (eli noin 60 euroo). Melko kallista sanoisinko. Lahettiin keskiviikko aamuna kuudelta liikkeelle omalla transportilla, joka tuli meita hakemaan. Reilun tunnin ajomatkan jalkeen astuttiin fast boatiin ja tunnin paasta hypattiin veneesta rantahietikkoon. Saari oli kylla todella upea ja totta siella ei voinu muuta tehakkaan ku rentoutua. Nukuttiin aamulla pitkaan, mentiin rantaan makoilemaan ja syotiin sellasilla tyynyilla vuoratuilla padioilla. Muut kavi sukeltamassa ja snorklaamassa, mut ite en voinu menna uimaan ku tuli kolhittua itteeni vahan jalkaan ja suolavesi kun ei oikeen tee hyvaa haavoille. Yhtenakin itana mentiin tyynyille makoilemaan ja kattomaan kankaalle heijastettua leffaa ja sita ennen auringon laskua. Siis ei enaa rennommin voinu ottaa ihan ku ois ollu lomalla =) Meidan oli tarkoituksena tulla sunnuntaina takaisin, mut myohastyttiin onnistuneesti siita veneesta, joten jouduttiin jaamaan saarelle viela yheksi yoksi. Lautat kulkee vaan aikasin aamulla ku merenkaynti yltyy liian kovaks paivalla. Ja sen kylla huomasi ku tultiin takasin, meidan moottoriveneen kuski oli kyl mielettoman taitava, mut silti tuntu ku ois jossain vuoristoradassa ollu, niin paljo aallot tuntu mahassa.

Yhden mun kurssikaverin serkku oli lomalla kaymassa taalla ja oli joutunu tosi pahaan moottoripyora onnettomuuteen. Suomen jakartassa oleva suurlahetysto haki meidan keskuudesta verenluovuttajia ja se poika lennatettiin singaporen sairaalaan uusiin leikkauksiin. Mullakin sattuu olemaan se veriryhma jota pystyy hata tapauksissa antamaan kaikille miinus merkkisille veriryhmasta riippuen. Ihan kiva varmaan saada kuitenki suomalasita verta leikkauksiin ettei saa mitaan paikallista joo-joo verta. Meista kaksi kavikin luovuttamassa verta sairaalaan niita pojan leikkauksia varten. Kylla itellakin kaasukasi vahan hellitti ton jalkeen.

Nyt vasta on sadekausi tullu tanne. Paikalliset on jo vahan karsinykkin vesipulasta. Taalla satelee kerran paivassa jonku aikaa, mut ei silleen et se haittais. Sahkotkin menee tasasin valiajoin, joten kynttilan valossa aina valilla kyyhotellaan =) Siihen on alkanut jo tottua..

Meidan villan pihassa on kolme “vahti”koiraa pienissa kopeissaan ja ollaan viivin kanssa kayty niitten kanssa ulkona miltei paivittain. Saa itekki vaha liikuntaa ja koirat on ihan overi fiilareissa =) Aivan ihania piskeja!

Torstaina, eli eilen meilla oli eksu keski balille. Tie oli vuoristossa eli jyrkka ja mutkainen ja kuljettiin bussilla, joka sinaansa oli jo eksoottinen kokemus. Vierailtiin sellasessa isossa botological gardenissa sellasessa isossa puistossa. Oli kyl ihan magee mesta, mut kesken excua rupes vaan satamaan ihan kaatamalla ja kastuttiin kunnolla. Kuokkavieraiin sateenvarjojen ja puitten alla ja jostain syysta se ilmastoitu bussi ei ollukkaan niin kiva juttu. Markana bussissa ja ihan jaassa. Kaytiin viela yhella paikallisella marketilla. Jarvi jai nakematta ku sato niin paljon, mut sinnehan paasee sit omalla skootterilla =)

Illalla oli tuparit kaverieden talolla ja sunnuntaina pidetaan twilight kekkerit yhella villalla ku se tulee leffakanavalta. Ja kylla.. olen saanut taallakin aikaiseksi twilight hypetyta =) Niin ja huomenna meen kokeilemaan raftingia, eli lasketaan kumiveneela oppaiden kanssa jokea pitkin, siella on kuulema joku neljan metrin pudotus =/ mut siita sit lisaa ens kerralla...


Intialaista ruokaa ja vesipiippuja...


Niinan kanssa syomassa siella...

Ja juomassa siella...

Meidan rantsu ja nakyma lombokille (jossa sato koko ajan, onneks ei oltu siella)..

I <3 the sea!

Gili travanganin paakatu... kiiretta piisaa ;)

Kippis!

Kaytiin kattoo auringonlaskua.

Oli heino!

maanantai 9. marraskuuta 2009

Heippa vaan! Viime kirjotteluistani onkin jo jonkin aikaa. Mutta eipa mitaan elamaa mullistavampaa oo tapahtunu. Mita nyt tossa aamuyosta oli taas ollu maanjaristys lahisaarilla, oli kuulema tuntunu balilla asti, mut ite olin sit aiakin nukkunu niin sikeesti etten tajunnu mistaan mitaan.

Viime viikonloput on menny railakkaasti juhliessa ja viettaessa mita oudoimmista syista kokoontumisia. Suurin osa on muuttanut uusiin koteihin, joten tupareitakin on varmaan tulossa ihan tarpeeks. Suunnitteilla on jo pikkujouut ja pikku uudet vuodet (mitka nekaan sit ikina onkaan?). Taalla oon jo muutamissa kaupoissa loytyny joulukoristeet seinilta ja joulukuusia myydaan jo mun perus supermarketissa. Eli eikohan taallakin osata joulua viettaa.

Olen itekkin muuttanut uuteen kamppaan! Hiukka kauempana kuin edellinen kamppa, mutta muuten loistava. Vuorka on kokonaiset 120 euroa kuussa ja silla hinnalla saa vaikka mita =) laitan tohon loppuun pari kuvaa uudesta kampasta. Muuttaminenkin suju hyvin, eli paikallisittain mopolla, rinkka selassa ja kolme kassia jalkatilassa =)

Talla hetkella nautin koko kampan komeudesta itekseen, mutta kohta tanne tulee Annika, Viivi, Jaakko ja Olli, jotka talla hetkella lomailee ausseissa ja sitten Iisakki ja Mikael, jotka lahti surffileirille (eli viikoks jonneki luksusjahdille vaan surffailee ympari indonesiaa).

Sita vaan yrittaa nauttia hetkista, silla aika menee ihan torkeen nopeesti ja kouluakin on jajella enaa kuusi viikkoa! Vaikka taalla on ollu nautittua olostaan jo aika kauan ni silti taa mesta jaksaa hammastyttaa mua joka paiva. Aina ku menee skootterilla kouluun tai jonnekin ni nakee totain outoa, hassua, mieletonta ja siis sellasia virityksia skoottereiden paalla et ne saa aina naurattamaan. Se onki yks syy miks oon rakastunu tahan paikkaan, etta joka paiva nakee jotain uutta ja jotain niin erilaista omaan kulttuuriin verrattuna. Paikallisten kanssa voi saada aikaan jo jokun tasoisia (joskin tosi hepposia) keskusteluita ja hinnat rupee laskemaan ku on saanu tarpeeks varia naamaan ja osaa tinkia paikallisella kielella.

Ajattelin menna viikonlopuksi kaymaan tossa viereisilla paratiisisaarilla katsastamassa millaset ne on. On kuulema maailman rennoin mesta, siella ei oo kauheesti muuta tekemista ku rentoutuminen, syominen, hengailu, leffojen kattelu, lisa hengailu ja ehka snorklaaminen siihen johonki valkiin. Hiekka on valkosta ja ajoneuvja ei ole yhellakaan kolmesta saaresta. Joten kuulostaa taydellisesta ja just mun mestalta. Taalta tullaa riippukeinu ja pina colada! Uskon etta se on sen verran ihana etta sinne tulee mentya uudestaanki. sinne on vaan kolmen tunnin vene matka. Tarkotus on lahtea gileille keskiviikkona ja tulla sunnuntaina takaisin. Voin sit laittaa allottavia kuvia blogiin ni saatte piristysta sinne suomen saadan (ehka ei niinkaan floridan suuntaan =) )

Mutta tassa nyt pari kuvaa mun uudesta kampasta!

Sanna muuttaa paikallisten tapaan =)


Meidan keittio,mun huonekin nakyy ja ehka maailman mukavin tuoli!


Mun huone...

Meidan terassi (asutaan ylakerrassa)

Pihalla ja hengailu tilaa ja tottakai...

uima-allas =)