Heippa taas!
Ollaan saksalaisen Kimin kanssa menty yhessa kaikkiin paikkoihin, ku sekin on matkustanut yksin ni on seuraa. Aivan ihana tyyppi!! Pitaa varmaan menna jossain vaiheessa sit Saksaanki kaymaan =) No kuitenki, seuraavana paivana metsastettiin bussia, jolla paasisi Batu nimiseen hindu"temppeliin", joka itse asiassa on sellanen iso luola taynna buddhapatsaita. No sellasta bussia saatiin metsastaa hetki, koska kaikki paikalliset neuvo tietenki erisuuntiin (tyypillista) ja Chinatown ei muutenkaa ole mikaan orginisoitunenin kaupunginosa=) (mutta on muuten yleesa se paikka josta tykkaan eniten, niin on ollu nytkin). Bussimatka makso sellaset 0,2 euroo ja kesti 45 min. Saavuttiin paikanpaalle ja todettiin etta meita odotti vastassa 275 rappusta! Ja tassa kuumuudessa!!! Ei oo muuten mikaan helppo nakki!!! No onneks oon tottunu tahan kuumuuteen todella hyvin (paljo paremmin ku viimeks). Niille jotka ei tieda ni taal on sellaset reippaat 35 astetta paivalla ja sen lisaksi taa ilmankosteus on lahella 100 prosenttia.
Kuitenki se temppeli osottautu kaiken sen vaivan arvoiseksi! Ja mita olisi temppeli ilman sopoja apinoita ja kukkoja? (ne kukot kyl naytti enemmanki joltain karkuun paasseilta uhrilahjoilta). Temppelin jalkeen napattiin yks ruotsalainen poika meidan mukaan (nimea en osaa tavata, se kun sattuu olemaan iranilainen). Kappailtiin ihailemassa KL:n kaupunkia yovalaistuksessa. Juotiin pari kaljaa ja kaytiin kattoo pari moskeijaa (nyt kun on ramadan ni ne ihan kuhisee ihmisia). Egyptista tutut rukouskutsut kaikuu taallakin kaikkialle ja niiden aani on aika rentouttava. Mutta se mista erityisesti digaan on fakta et taal elaa rinnakkain muslimit, hindut, buddhalaiset ja kaikki muutkin. <3
Tarkotuksena oli seuraavana aamuna herata aikasin jo menna petronas tornielle, jonne ne jakaa ilmaisia lippuja. Mut osottaitu kuitenki et oltiin heratty liian myohaan ja oli aivan turhaa lahtea ees kalastelemaan niita, joten uusi yritys myohemmin (pitaa herata joskus kuudelta jos sellasen haluu, niita on vaan 500 ja ilman lippua sinne ei paase). No paatettiin sit Kimin kanssa suunata yhteen puistoon, joka oli yhdistelma huvipuistoa ja vesipuistoa. Etittiin taas bussia chinatownista ja matkustettiin 50 min. Kaytiin sairaan pitkalla riippukeinulla, uitiin, kaytiin huvipuistolaitteissa ym. Ai niin ja pikkumonkija safarilla, tata ei saa unohtaa! (ja siis kuika kadettomia korealaiset voikaan olla? Siin oli sellanen 3 hengen perhe, joka ensin vakuutti etta niitten poika pystyy ajaa sita vempeletta.... no, tietenki se poika ajo sen pain ekaa mahollista puuta (oli naurussa pidattelemista) sen pojan reissu jai sit siihen, sit mentiin sellaseen kapeeseen metsikkoon ajelemaan ja se mutsi ei sinne uskalatanu tulla (ku oli jyrkkia ala ja ylamakia), ja sit se faija viel onnistu slaidaa yhessa ylamaessa ja luisu pois ajokkinsa paalta) Siis ihan oikeesti, ei niita oo niin vaikee kayttaa! Mut mulla ja Kimilla oli hauskaa!
No taalla on satanu miltein joka paivaa 2 tuntii aina viiden ja seitteman valilla. Ja ihan oikeesti tarkotan SATANU!!! Otat sen perus suomen sateen ja kerrot sen kymmenella, niin ja aivan mahtavat salamat ja mika JYRINA! Sita hakeutuu aina pariks tunniksi sisalle odottamaan sateen lakkaamista. Yllattaen oon muutaman kerran eksyny ostoskeskukseen, ostin yhet kengat 5 euroo, korvikset 0,5 euroo ja rannekorun 1 eurolla. Ruokaan ei oo myoskaan menny kauheesti, tossa hostellin naapurissa on tollanen intialais vivahteinen rafla ja siel mun safkat on maksanu 1-0,5 euroo! Et ei paha, ehka ma selviin =P
Tanaan oon kayny petronas torneilla, ne kaks isoo hopeen varista tornia. Ihana mainos video alussa, siita miten hyvaa tyota taa oljyjatti Petronas tekee ja kuinka se takaa tulevaisuuden lapsille hyvaa elamaa!!! Anteeks vaan mut mille tulevaisuuden lapsille, jos ne ei panosta ymparistoon yhtaan??? Aika ironinen video ku rupes sita kelaa =)
Huomenna Balille!! Ja alla kuvia Kuala Lumpurista!
P.S. Karppa ala huoli, mun on pakko tsekkaa noi puut ku niis voi olla jotain tappavia elukoita ennen ku kayn niita halailemassa! =) mut taalla vois harrastaa sellasta JALAN pelia, silla jokainen tie alkaa sanalla jalan....
torstai 27. elokuuta 2009
Batu luola
Vasta puolessavalissa portaita !
Temppelin sisalta
Kuala Lumpur torni ja sademetsa
Nakyma KL tornista
Safka mestat
<3 indian food!
Jeps, siella mennaan... (tai lahinna
odotetaan et ne Korealaiset paasis eteenpain)
Petronas tornit kaikessa komeudessaan
Joo siis tornit 295 kertaa korkeemmat ku ma.
Tonista
Kim and me!
tiistai 25. elokuuta 2009
Kodin lammosta Kuala Lumpurin kuumuuteen!
Heippa taas kaikille!
Jos nyt joku ei sita tieda niin lahdin siis vaihto-opiskelemaan Balin valkoisille hiekkarannoille.... eiku siis laadukkaaseen yliopistoon! Tietenkin =) Lukukausi alkaa 2.9., eli aivan kohta, mutta sita ennen tarkotuksena on vierailla Kuala Lumpurissa.
Kotona tunnetilaa ennen lahtoa kuvaa vain yksi sana PANIIKKI! Mihinkas sita on nyt taas ittensa tunkemassa. Tunnelma oli samaa aikaa innostunut ja hieman pelottava. Pakkaamisen jatin sit viimeiseen paivaan (yllattavaa sinaansa), ku ensin olin muutaman paivan tuijottanu sita vaatekasaa ja sit sen vieressa olevaa rinkkaa ja miettiny miten hitossa saan ne tungettua tohon repun pahaseen. Onnistuin kuitenkin voitokkaasti pakkaamisessa. Aiti oli tehnyt makaroonilaatikkoa ja isi ajo lentokentalle.
Lentoyhtio oli Air China mutta kone oli sellanen viihdekeskuksella varustettu finnair. Hetken ehdin jo bilettaa sita viihdekeskuksen olomassa oloa, mutta vain todetakseni etta se sattui olemaan rikki!!! Eika koneessa ollut vapaita paikkoja, no se siita huvista! No nukutaan sitten, herasinki osuvasti aamupalaan ja melkein 8 tunnin lento olikin nopeasti takana. Mitas sitten... ois kaheksan tuntia aikaa hengaa pekingin lentokentalla. Onneks lentokentta ei ollut mitaan tuppukyla kokoa, joten aika siellakin meni nopeesti, joskin mun transit lentojen kaa oli jotain haikkaa, mut en vaan tienny mita ku ne virkailijat puhu vaan kiinaa ja aina kun kysyin niilta jotain ni ne vaan natisti hymyili mulle... Kuitenkin istuin jalleen air chinan koneeseen muutaman nihaon jalkeen ja edessa oli viela kuuden tunnin lento kuala lumpuriin. Lento meni lepposasti silla mun viereen ei tullu ketaan, joten makoilin siina kolmen penkin kohalla ja sujuvasti siestasin (tallaselta pienelta ihmiselta kun se onnistuu niin hyvin) =)
Vasyneena saavuin kentalle ja heitin rinkan selkaan ja suuntasin kohti taksi tolppaa. Oliko ehka maailman mukavin taksikuski... Tuli kaikki nokiat, raikkoset ja hakkiset kylla katettua silla matkalla... Lisaks se selosti mulle kaikkii paikkoja joissa kannattaa vierailla ja malesialaisia tapojakin tuli vahan tutuksi siina samassa... siis mun taksimatka kesti pioltoista tuntia (pelkkaa puhetta). Saavuin hostellille, jossa mut otettiin avosylin vastaan. Paikan omistaa nainen nimelta sohpie, ehka herttasin naikkonen ikina. Mulle naytettiin paikkoja ja opettiin talon tavoille. Ei vasyttany yhtaan niin istuin iltaa tossa terassilla muitten kanssa.
Tanaan on myos ehtinyt tapahtua... mainittakoon ainakin: eksyminen ostoskeskukseen (kannattaa muistaa mista ovesta tuli sisaan), hostellin loytaminen vahingossa (kiitos hyvan suuntavaiston), kameran ostaminen (miks suomessa ei saa tallasii diileja, sain kameran satasella ja siihen viela kannykan kaupan paalle, ihan ku sellasta oisin tarvinnu), kaynti Petronas ja KL towereissa, ikuistettu jonku random laakintamiehen kannykan taustakuvaksi, nahnyt apinoita ja paljon hyttysia sademetsassa kaupungin keskella....
No joo, asken autoin yhta turistia loytamaan sen hostellin ku se seiso kartta kadessa tos mun koti huudeilla, konta meen sen kanssa oluselle! Lisaa myohemmin =)
Jos nyt joku ei sita tieda niin lahdin siis vaihto-opiskelemaan Balin valkoisille hiekkarannoille.... eiku siis laadukkaaseen yliopistoon! Tietenkin =) Lukukausi alkaa 2.9., eli aivan kohta, mutta sita ennen tarkotuksena on vierailla Kuala Lumpurissa.
Kotona tunnetilaa ennen lahtoa kuvaa vain yksi sana PANIIKKI! Mihinkas sita on nyt taas ittensa tunkemassa. Tunnelma oli samaa aikaa innostunut ja hieman pelottava. Pakkaamisen jatin sit viimeiseen paivaan (yllattavaa sinaansa), ku ensin olin muutaman paivan tuijottanu sita vaatekasaa ja sit sen vieressa olevaa rinkkaa ja miettiny miten hitossa saan ne tungettua tohon repun pahaseen. Onnistuin kuitenkin voitokkaasti pakkaamisessa. Aiti oli tehnyt makaroonilaatikkoa ja isi ajo lentokentalle.
Lentoyhtio oli Air China mutta kone oli sellanen viihdekeskuksella varustettu finnair. Hetken ehdin jo bilettaa sita viihdekeskuksen olomassa oloa, mutta vain todetakseni etta se sattui olemaan rikki!!! Eika koneessa ollut vapaita paikkoja, no se siita huvista! No nukutaan sitten, herasinki osuvasti aamupalaan ja melkein 8 tunnin lento olikin nopeasti takana. Mitas sitten... ois kaheksan tuntia aikaa hengaa pekingin lentokentalla. Onneks lentokentta ei ollut mitaan tuppukyla kokoa, joten aika siellakin meni nopeesti, joskin mun transit lentojen kaa oli jotain haikkaa, mut en vaan tienny mita ku ne virkailijat puhu vaan kiinaa ja aina kun kysyin niilta jotain ni ne vaan natisti hymyili mulle... Kuitenkin istuin jalleen air chinan koneeseen muutaman nihaon jalkeen ja edessa oli viela kuuden tunnin lento kuala lumpuriin. Lento meni lepposasti silla mun viereen ei tullu ketaan, joten makoilin siina kolmen penkin kohalla ja sujuvasti siestasin (tallaselta pienelta ihmiselta kun se onnistuu niin hyvin) =)
Vasyneena saavuin kentalle ja heitin rinkan selkaan ja suuntasin kohti taksi tolppaa. Oliko ehka maailman mukavin taksikuski... Tuli kaikki nokiat, raikkoset ja hakkiset kylla katettua silla matkalla... Lisaks se selosti mulle kaikkii paikkoja joissa kannattaa vierailla ja malesialaisia tapojakin tuli vahan tutuksi siina samassa... siis mun taksimatka kesti pioltoista tuntia (pelkkaa puhetta). Saavuin hostellille, jossa mut otettiin avosylin vastaan. Paikan omistaa nainen nimelta sohpie, ehka herttasin naikkonen ikina. Mulle naytettiin paikkoja ja opettiin talon tavoille. Ei vasyttany yhtaan niin istuin iltaa tossa terassilla muitten kanssa.
Tanaan on myos ehtinyt tapahtua... mainittakoon ainakin: eksyminen ostoskeskukseen (kannattaa muistaa mista ovesta tuli sisaan), hostellin loytaminen vahingossa (kiitos hyvan suuntavaiston), kameran ostaminen (miks suomessa ei saa tallasii diileja, sain kameran satasella ja siihen viela kannykan kaupan paalle, ihan ku sellasta oisin tarvinnu), kaynti Petronas ja KL towereissa, ikuistettu jonku random laakintamiehen kannykan taustakuvaksi, nahnyt apinoita ja paljon hyttysia sademetsassa kaupungin keskella....
No joo, asken autoin yhta turistia loytamaan sen hostellin ku se seiso kartta kadessa tos mun koti huudeilla, konta meen sen kanssa oluselle! Lisaa myohemmin =)
keskiviikko 27. elokuuta 2008
Kotona!
Jep, uskokaa tai älkää (jännää ku voi taas kayttää ä ja ö merkkeja, mä en enää osaa), mutta kotona ollaan! Kahentoista tunnin lennot takana ja ku laskeuduttiin Samin kanssa helsinki-vantaan lentokentälle, ni olo oli vahan epätodellinen. Ei jotenki uskonu et sitä on niinku Suomessa! Reetan ja Joonaksen viela jäädessä muutamaksi päiväksi singaporeen.
Mulla on ollu aivan uskomaton reissu ja on ihanaa että ootte ollu mun fiiliksessa mukana blogin kautta. Kiitos siis kaikille lukijoille ja katotaan mitä mä seuraavaks keksin. Ainaki nyt tuntuu ihanalta vaan olla Suomessa. (Kiitos Äitin tekeman mustikkapiirakan ja iskan rapujen!)
*rutistuksia kaikille* Sanna
Mulla on ollu aivan uskomaton reissu ja on ihanaa että ootte ollu mun fiiliksessa mukana blogin kautta. Kiitos siis kaikille lukijoille ja katotaan mitä mä seuraavaks keksin. Ainaki nyt tuntuu ihanalta vaan olla Suomessa. (Kiitos Äitin tekeman mustikkapiirakan ja iskan rapujen!)
*rutistuksia kaikille* Sanna
maanantai 25. elokuuta 2008
Bangkok-Singapore

Kaytiin kattomassa thainyrkkeilya, kuvassa kannetaan paareila aijaa pois kehasta tyrmayksen seurauksena. Oli kyl mahtava tunnelma ku paikalliset oli ihan messissa huutamassa suosikkiensa puolesta.

Joonas, Sami ja ma venataan et paastaan taks hostelliin, ovet menee kymmenelta lukoon.
Kuvattiin Joonaksen kolua varten leffaa, Sami poseeraamassa.
Kanadalaiset ja suomalaiset koolla, kaaos tiella.
Seth ja Jeff.... ja ampari...
Paljon ne matkatavarat saikaan painaa...? Bangkokin lentokentalla.
Singapore...
Singapore...
singapore ja pojat...
ja singapore ja Joonas!
Alla kuvia selittavaa tekstia...
sunnuntai 24. elokuuta 2008
Bangkokissa sitten tavattiin jalleen Filipiineilla tutuksi tulleeseen Jeffiin. Jeffin tyttoystava oli lahteny kotiin edellisena paivana ja sen kaveri oli tullu korvikkeeksi (seth, hauska tyyppi, himo urheilija ja opiskeli fysiikkaa yliopistolla). Eihan siina auttanu muu kun todistaa kuinka kovia suomalaiset on juomaan! Siina sitten iltaa vietettiin syomalla ja juomalla (ne hiton drikki amparit, ma en siis... voi vitt*) no vodka redbull ampari makso sellaset kolmisen euroo, joten siita tuli sitten muutama kittailtua. Saatiin viela ilmasia shotteja "baarin" omistajalta ja jampalta joka vietti synttareita. Ilta jatku pitkalle yohon ja lopulta paadyimme tuktukilla kotiin. Laskettiin et oltiin kuusistaan juotu 14 amparia ja silta se kylla seuraavana paivana tuntukin. Ei pystytty muuta ku istuu ilmastoidussa leffateatterissa ja syoda roskaruokaa. Oli kyl ihan alyttoman hauska ilta! Ihan yks parhaista illoista.
Niin kaytiin me myos sellasella pikku veneella vahan ajalemassa noita kanaaleja pitkin. Oli aika mageen nakosta! No mutta se Bangkokista, silla keskiviikkona herattiin neljalta aamulla ja ahtauduttiin taksiin. Mulla oli sita ennen ollu kauhee karsimis projekti et sain kaikki tavarat mahtuu mukaan. Rinkan lisaks meni yks lisalaukku ruumaan ja sitte mulla oli ihan yli suuri kasimatkatavara. et on sit tultu vahan tehtya ostoksia. Niin siis lento Singaporeen kesti kaks tuntia. Meidat on aina laitettu istumaan hatauloskaynneille (jostain syysta en tiia miks =) ) ja meilla on aina omat turvallisuus neuvonnan ennen koneen lahtoa, mikas siina sopii meile, silla jalkatilaa on tuplasti.
Saavuttiin sit sateiseen singaporeen (taalla oli paivaa ennen ollu taifuuni, joten naa on varmaan jotain jalki myrakoita). Ja mentiin heti ekaks nettiin, jotta saatais jotain kasitysta siita missa taalla vois yopya (koska sitahan ei voinu tehda jo bangkokissa?). Kirjotettiin sit muutamat paikat paperille ja suunnattiin metroon. Sateessa kaveltiin runsaiden kassien kanssa markina ja kaikki hostellit oli taynna!!! Siis mita ihmetta! ei oo viela missaan kayny nain. Hypattiin sit vasyneina taksiin ja lahettiin kohti kolmatta hostellia, joka sekin oli taynna. Netissa ei annettu ees puhelinnumeroita johon ois voinu soittaa. Onneks meilla oli ihana taksikuski, joka oli yhteen hostelliin vieny pari tyttoa toissapaivana ja silla oli sen puhelinnumero viela jaljella. Sinne sit soitettiin ja siella oli onneksemme tilaa neljalle. Sinne sitten paadyttiin, ja seutu on mita ihaninta. Asutaan siis nyt East Coastilla ja taa muistuttaa ihan jotain Californiaa. Paljon kalliita omakotitaloja vieritysten, jokainen maksanu miljoonan ja jokaisessa on parkissa vahintaan yks kallis urheiluauto.
Taalla on tosi kallista asutaan nyt dormissa jossa on siis 10 sankya ja jokainen joutuu maksaa 10 euroo yolta (ku ollaan juduttu maksaa joku kolme euroo, kahelta tyypilta). Ja taala on ruoka ja vaatteetkin aika kalliita, joten mitaan ei oikeen viitti ostaa. Taalla ei oo oikeen mitaan nahtavaakaan, ku taa on vaan shoppailu paratiisi. Tanaan onneks loydettiin vaha halvempi mesta tehda ostoksia.
Niin kaytiin me myos sellasella pikku veneella vahan ajalemassa noita kanaaleja pitkin. Oli aika mageen nakosta! No mutta se Bangkokista, silla keskiviikkona herattiin neljalta aamulla ja ahtauduttiin taksiin. Mulla oli sita ennen ollu kauhee karsimis projekti et sain kaikki tavarat mahtuu mukaan. Rinkan lisaks meni yks lisalaukku ruumaan ja sitte mulla oli ihan yli suuri kasimatkatavara. et on sit tultu vahan tehtya ostoksia. Niin siis lento Singaporeen kesti kaks tuntia. Meidat on aina laitettu istumaan hatauloskaynneille (jostain syysta en tiia miks =) ) ja meilla on aina omat turvallisuus neuvonnan ennen koneen lahtoa, mikas siina sopii meile, silla jalkatilaa on tuplasti.
Saavuttiin sit sateiseen singaporeen (taalla oli paivaa ennen ollu taifuuni, joten naa on varmaan jotain jalki myrakoita). Ja mentiin heti ekaks nettiin, jotta saatais jotain kasitysta siita missa taalla vois yopya (koska sitahan ei voinu tehda jo bangkokissa?). Kirjotettiin sit muutamat paikat paperille ja suunnattiin metroon. Sateessa kaveltiin runsaiden kassien kanssa markina ja kaikki hostellit oli taynna!!! Siis mita ihmetta! ei oo viela missaan kayny nain. Hypattiin sit vasyneina taksiin ja lahettiin kohti kolmatta hostellia, joka sekin oli taynna. Netissa ei annettu ees puhelinnumeroita johon ois voinu soittaa. Onneks meilla oli ihana taksikuski, joka oli yhteen hostelliin vieny pari tyttoa toissapaivana ja silla oli sen puhelinnumero viela jaljella. Sinne sit soitettiin ja siella oli onneksemme tilaa neljalle. Sinne sitten paadyttiin, ja seutu on mita ihaninta. Asutaan siis nyt East Coastilla ja taa muistuttaa ihan jotain Californiaa. Paljon kalliita omakotitaloja vieritysten, jokainen maksanu miljoonan ja jokaisessa on parkissa vahintaan yks kallis urheiluauto.
Taalla on tosi kallista asutaan nyt dormissa jossa on siis 10 sankya ja jokainen joutuu maksaa 10 euroo yolta (ku ollaan juduttu maksaa joku kolme euroo, kahelta tyypilta). Ja taala on ruoka ja vaatteetkin aika kalliita, joten mitaan ei oikeen viitti ostaa. Taalla ei oo oikeen mitaan nahtavaakaan, ku taa on vaan shoppailu paratiisi. Tanaan onneks loydettiin vaha halvempi mesta tehda ostoksia.
maanantai 18. elokuuta 2008
Thaimaa kuvina

Kaytiin Bangkokin korkeimmassa rakennuksessa.

Ilta vilinaa, sillon tama kaupunki vasta herailee.

Menossa Koh Sametille.

Koh Sametin maisemia ja iltauintia.

ja vahan lisaa...

Vesipiippua ja shakkia

Menossa rantaan grillaamaan itseani.

Meidan biitsi.

Mitka keskustelut synnyttaakaan muutaman euron drikki amparit (eika tossa ees kaikki)

Ja mita ne amparit sitten teettaakaan, krapulassa takasin Bangkokiin.

Tanaan kaytiin sushi buffetissa... on vaan niin hyvaa!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)