Eilen kappailtiin pikkasen pekingin paanahtavyyksia, mutta kun sita alkaa tulla halvoissa maissa vahan pihiksi niin kuuden euron paasymaksu kiellettyyn kaupunkiin tuntui liialta. Niinpa paadyimme vaan palyilemaan sita ulkopuolelta. Reeta saatiin ikuistettua monien kiinalaisten valokuva albumeihin hanen ollessaan niinkin vaalea. Hassua! Kytiin myos vahan ostoksilla ja nyt voin rauhassa haittaa vesilintua noilla mun vanhoilla kengilla!!!
Illalla kaytiin viela syomassa tossa kulmantakana paikallisessa katukeittiossa. Tuolit oli niin matalia etta oli melkein polvet suussa, se on siis tosi matala jos ajatellaan mun mittakaavaa. Ruuan saaminen olikin sitten oma prosessinsa. Saatiin sellanen muovinen kori kouraan ja sitten vaan valittiin sellasia vartaita oman mielen mukaan. Siis niiden sisallosta ei siis ollu pienintakaan aavistusta. Huoneen taytti vaan jokaisen kysymykset, mita taa on? ja vastaukset, ei siis mitaan hajuu. Hassun nakosia palluroita, ehka sienia, ehka bambua, ehka lihaa..... Sit ne laitettiin sellasiin pieniin siiviloihin ja siivilat laskettiin kuumaan pataan, jossa ne sitten kypsytettiin liemessa. Tarjoiltiin kipon paalle laitetusta muovipussista (go, hygienia)... mutta ihan tosi hyvaa, joskin hiukka tulista.
Aamulla kaytiin taas sivukujilta hakemassa aamupalat. Siis naa kujat on ihan loistavia, kunnon kiinalaista fiilistelya. Aamuplan ja suihkun jalkeen (joka on taalla tosi taivaallista, ei siis joko tuli kuumaa tai jaa kylmaa, niinku kaikkialla muualla on ollu, vaan ihan tavallista sopivaa/normaalia suihku vetta.) suunattiin bussiasemalle ettimaan bussia numero 919, jonka tarkoituksena oli vieda meidat kiinan muurille. Sen loytaminen osottautu vaikeammaksi kun voisi kuvitella. Siis ensimmaiset sen numeroise bussit ei suostunu ottaa meita sisalle, seuraavat viitto vaan taaksepain (mita se sitten ikina tarkottikaan), kukaan ei osannu neuvoa englanniksi. No siina sitten ruvettiin vaan seuraamaan ihmisten viittomaa suuntaa. Aina ku yritettiin menna 919 bussiin sisaan ni ne vaan viitto eteenpain, joten sinne menimme. Parien hermojen menettamisen ja parinkymmene neuvon seka muutaman kymmenen minuutin jalkeen istuimme vihdoin oikeassa bussissa. Matkaa oli sellaset 70 km (ehka).
Muurille paastyamme piti valita joko loivempi tai jyrkempi nousu. No totta kai jurkempi! (kenenkohan idea sekin oli). Ihan ku ois paikoin pysty seinaa kavelly, huh, huh! Kuuma ilma nostatti kivasti hikea pintaan. Kuitenkin reitti valinta oli loistavaa. Huomattiin etta toisella reitilla kuhisi muurahaisten lailla ihmisia ja me saatiin puolestaan suurimman osan kavella ihan keskemamme. Ja mitka nakymat, hitto viekoon. Tossa alla on viela muutama kuvakin sielta (ainakin toivottavasti, ku en vielakaan paase kattomaan tata mun omaa blogia, mur). Kaveltiin/istuskeltiin siella sellaset pari tuntia. Tunnelmaa lisasi viela rinteessa kasvavat valkoiset kukat, joiden tuoksu oli paikoin aika huumaavaa.
Ja eikun bussilla takaisin keskustaan, bussi matka makso 1,4 ja muurille meno 2,5 euroo, joten budjetin rajoissa pysytaan mainiosti. Takaisin tullessa haettiin sairaan hyvat matot katukeittioista. Nuudeleita, pitaleivan tyyppista settia ja lihavartaita. Istuttiin tohon hostellin sisapihalle niita nauttimaan, siis paras ateria ikina!
Ruokalevon jalkeen suuntasimme viela iltakavelylle pikku sivukujille, joita valaisivat punaiset riisilyhdyt ja paikallisten hymyilevat naamat. Ihmiset vaan istuskeli ulkona viettamassa aikaa ystaviensa kanssa milloin korttia pelatessa ja milloin teeta juodessa. Ostin eurolla postikortteja ja varvassandaalit (jotka myohemmin ososittautuvat pelastuksekseni). Olen jo luopunut sen makuupussin etsinnasta. Naa tuskin kayttaa sellasia saati tietaa mita ne on.
Hetken kaveltyamme paallemme alkoi vahitellen tihuttaa vetta ja hetkessa se muuttui saavista kaatamiseksi. Juoksimme kujaa pitkin ja hyokkasimme laheiseen ravistolaan pitamaan sadetta. Paikka osoittautuikin tosi kivvaksi. Astuessamme sisaan koko paikka tervehti meita huudahduksella, tuli heti kotonen olo. Seinia reunustivat kiinalaiset valokuvat ja paikka oli muutenkin tosi idyllinen. Joonaksen tilatessa ruokaa nautimme muut huurteiset oluet. Pallinen mies tuli heti juttusillemme ja heitti poytaan pussillisen skorppiooneja!!!! tosin kuolleita sellaisia. Se sai siita hyvat naurut ku meidan naamat vahan venahti.
Sateen hieman hellittaessa vaihdoin sandaalit jalkaan ja kavekin vesilatakkojen halki huoletta. Tosin koko katu oli yhta isoa vesilatakkoa. Oli aika kiva fiilis kavella lampimassa sateessa pikku kujalla keskella 15 milj. asukkaan Pekingia.
maanantai 16. kesäkuuta 2008
Fiiliksia Mongoliasta ja Kiinasta
lauantai 14. kesäkuuta 2008
Kiinan palomuuri angstit
Arg!!!! ma en paase tarkastelemaan mun blogia, ni en voi lukee teidan kommentteja, jotka aina niin ilahduttavat. Etta ottaa pannuun taa kiinan rajottava internetin kaytto. Iinis ei paase sen blogiin ollenkaan.
Siispa muutama paiva sitten vietimme vikaa iltaa mongoliassa Tsingiskaan vodkan virratessa ja kayden kattomassa mongolialaista leffaa. Oli kylla mielenkiintoinen kokemus. Leffateatterissa oli kylla kansainvalinen ja kotoisa fiilis. Popparin tuoksu.... nam! Itse leffa koostu kolmesta lyhytelokuvasta, joista kahdesta viela yksinkertaisen juonen takia pysty arvailemaan tapahtuman kulkua. Kun taas kolmas olisi ehka vaatinut hieman mongoliankielen omaamista. Tosin sita huomasi yhtyvansa paikallisten nauruu tajuamatta koko vitsia (outoa). Meinattiin ensin menna vahingossa kattomaan erotiikka leffaa, mut onneks vaihettiin se sit lippujenoston yhteydessa. Kylla sai mongoli kulttuurista vahan enemman irti ton leffan takia.
Aamulla raahattiin ittmme ylos, pakattiin rinkat ja syotiin aamupalat rautatieasemalla. Juna oli lahdossa Ulaanbaatarista kohti Pekingia ja matkan kesto oli sellasen reilun vuorokauden. Mongolian puolella nakymat olivat hieman yksitoikkoisia gobin hallitessa. Lisaksi junassa oli tosi hassu ilma; kuiva ja taynna hiekkaa. Olin kylla tosta hiekasta saanut jo tarpeekseni, silla kun tultiin takasin sielta parin paivan reitkelta, niin osuttiin sellaseen hiekkamyrskyyn, joka sai kaikesn tayttymaan hiekasta ja nayttamaan aavemaiselta. Mongolian ja Kiinan rajalle saavuttiin reilun kymmenen tunnin jalkeen. Passien tarkastuksen jalkeen junamme ajoi halliin, jossa tosiaan juna nostettiin ilmaan ja raideleveyden vaihtuessa junan renkaat vaihdettiin. Aika mielenkiintoinen (ja piiiiitka) kokemus.
Aamulla heratessa huomasimme maiseman muuttuneen taydellisesti. Ikkunasta nakyi vehreat ja vuoristoiset maisemat. Aivan ihanat. Juna joutu menemaan useiden kymmenien siltojen lapi vuoristoisen reittinsa takia. Lisaksi vuoristojen solissa kiemurteli jokia. Kiinaa parhaimmilaan, mutta hatrmittavasti vain ikkunan lapi. Lopulta saavuimme sateiseen pekingiin. Olimme joutuneet tekemaan hostelli varauksen etukateen tiukentuneiden viivumi saadosten takia, joten suuntasimme matkamme Qian Men hostelliin. Onneksi hostellissa oli tilaa, silla saavuimme pekingiin paivaa aikaisemmin. Ma en vaan voi uskoa meidan tuuria naitten hostellien suhteen... naa kaikki on vaan ollu tosdi taydellisia! Eika tama tee poikkeusta. Tuntuu kuin olisi astunut johonkin unohdettuun kiinalaiseen puukaupunkiin. Hostellin sisapihat ja pienet portaikot ja parvekkeet... niin idyllista kiinalaista puukadentaitoa.
Saatuamme rinkat pois selasta suuntasimme nalkaisina ruuan metsastykseen. Junassa kun oli tutltu syotya vain pussipuuroa ja pussikeittoa (en siis syo niita enaa ikina!!!). Hostellin vieresta poikkesimme sivukadulle, josta loysimme katukeittioita. Voi sita valinnan vaikeutta, silla kaikki naytti ja tuoksui tosi hyvalle. Paadyin syomaan ankkaan ja nuudeleita annokseni maksaessa alle kolme euroa. Erkka otti perinteista ruokaa, pekingin ankkaa. Jep, eteemme tuli paloiteltu ankka. (yhessa palassa oli viela nokka ja silmat jaljella, yok). Paikalliset tuli viela meita neuvomaan kuinka sita tuli syoda. Aivan ihanaa meininkia. Siis ensivaikutelmani Pekingista on ihana, ei ollenkaan niin tunkkainen ja ahdistava kuin suurkaupungista voisi luulla.
Ruuan jalkeen suuntasimme sekkailumme metroon. Olisimme haluneet ostaa monenkerran lippuja, mutta kielimuurin takia paadyimme kartalippuihin. Metroasemat on tosi hienoja ja metrotkin tosi siisteja. Juna-asemalla kolmen kassan kautta meidat lopulta ohjattiin henkilolle joka kommunikoi englanniksi. Ja ostimme Junaliput keskiviikoksi Pekingista Guiliniin, vain 20 eurolla. Tosin matkaa on yli 20 tuntia ja ostimme kovan luokan istumapaikat (voi peppu kylla vahan puutua).
Olimme kuitenkin hyvin tyytyvaisia saamiimme lippuihin ja suuntasimme kohti ostoksia. Tavoitteenani oli ostaa uuden sandaalit ja makuupussi. Ja voi sita tavaran maaraa. Kerroksittain ihania vaatteita ja laukkuja ja kenkia ja mita sita nyt voikaan toivoa. Taa oli siis ihan kidutusta mulle, ku teidan etten voi kantaa niista mitaan mukaan. Sinne jai kaksi unelma hametta ja paita. Nyyyyh. Aika karua. Tosin sain ostettua tosi aidot Tod's sandaalit =) katotaan nyt koska naa rupee tekee rakkoja mun jalkaan. Koska mulla on menny niin hermo mun kenkiin... ne on liian kuumat ja varjaa kaiken mustaksi!!!!! NIIIIIN rasittavaa.
Nyt on syoty tuhti aamupala ja suunnataan kohti Pekingin nahtavyyksia, kielletty kaupunki, taivallinen aukio ym. Saas naha mita paiva tuo tullessaan. Toivottavasti voitte lukee tan teksin ku en ite paase nakemaan suostuuko taa julkasemaan tata.
Siispa muutama paiva sitten vietimme vikaa iltaa mongoliassa Tsingiskaan vodkan virratessa ja kayden kattomassa mongolialaista leffaa. Oli kylla mielenkiintoinen kokemus. Leffateatterissa oli kylla kansainvalinen ja kotoisa fiilis. Popparin tuoksu.... nam! Itse leffa koostu kolmesta lyhytelokuvasta, joista kahdesta viela yksinkertaisen juonen takia pysty arvailemaan tapahtuman kulkua. Kun taas kolmas olisi ehka vaatinut hieman mongoliankielen omaamista. Tosin sita huomasi yhtyvansa paikallisten nauruu tajuamatta koko vitsia (outoa). Meinattiin ensin menna vahingossa kattomaan erotiikka leffaa, mut onneks vaihettiin se sit lippujenoston yhteydessa. Kylla sai mongoli kulttuurista vahan enemman irti ton leffan takia.
Aamulla raahattiin ittmme ylos, pakattiin rinkat ja syotiin aamupalat rautatieasemalla. Juna oli lahdossa Ulaanbaatarista kohti Pekingia ja matkan kesto oli sellasen reilun vuorokauden. Mongolian puolella nakymat olivat hieman yksitoikkoisia gobin hallitessa. Lisaksi junassa oli tosi hassu ilma; kuiva ja taynna hiekkaa. Olin kylla tosta hiekasta saanut jo tarpeekseni, silla kun tultiin takasin sielta parin paivan reitkelta, niin osuttiin sellaseen hiekkamyrskyyn, joka sai kaikesn tayttymaan hiekasta ja nayttamaan aavemaiselta. Mongolian ja Kiinan rajalle saavuttiin reilun kymmenen tunnin jalkeen. Passien tarkastuksen jalkeen junamme ajoi halliin, jossa tosiaan juna nostettiin ilmaan ja raideleveyden vaihtuessa junan renkaat vaihdettiin. Aika mielenkiintoinen (ja piiiiitka) kokemus.
Aamulla heratessa huomasimme maiseman muuttuneen taydellisesti. Ikkunasta nakyi vehreat ja vuoristoiset maisemat. Aivan ihanat. Juna joutu menemaan useiden kymmenien siltojen lapi vuoristoisen reittinsa takia. Lisaksi vuoristojen solissa kiemurteli jokia. Kiinaa parhaimmilaan, mutta hatrmittavasti vain ikkunan lapi. Lopulta saavuimme sateiseen pekingiin. Olimme joutuneet tekemaan hostelli varauksen etukateen tiukentuneiden viivumi saadosten takia, joten suuntasimme matkamme Qian Men hostelliin. Onneksi hostellissa oli tilaa, silla saavuimme pekingiin paivaa aikaisemmin. Ma en vaan voi uskoa meidan tuuria naitten hostellien suhteen... naa kaikki on vaan ollu tosdi taydellisia! Eika tama tee poikkeusta. Tuntuu kuin olisi astunut johonkin unohdettuun kiinalaiseen puukaupunkiin. Hostellin sisapihat ja pienet portaikot ja parvekkeet... niin idyllista kiinalaista puukadentaitoa.
Saatuamme rinkat pois selasta suuntasimme nalkaisina ruuan metsastykseen. Junassa kun oli tutltu syotya vain pussipuuroa ja pussikeittoa (en siis syo niita enaa ikina!!!). Hostellin vieresta poikkesimme sivukadulle, josta loysimme katukeittioita. Voi sita valinnan vaikeutta, silla kaikki naytti ja tuoksui tosi hyvalle. Paadyin syomaan ankkaan ja nuudeleita annokseni maksaessa alle kolme euroa. Erkka otti perinteista ruokaa, pekingin ankkaa. Jep, eteemme tuli paloiteltu ankka. (yhessa palassa oli viela nokka ja silmat jaljella, yok). Paikalliset tuli viela meita neuvomaan kuinka sita tuli syoda. Aivan ihanaa meininkia. Siis ensivaikutelmani Pekingista on ihana, ei ollenkaan niin tunkkainen ja ahdistava kuin suurkaupungista voisi luulla.
Ruuan jalkeen suuntasimme sekkailumme metroon. Olisimme haluneet ostaa monenkerran lippuja, mutta kielimuurin takia paadyimme kartalippuihin. Metroasemat on tosi hienoja ja metrotkin tosi siisteja. Juna-asemalla kolmen kassan kautta meidat lopulta ohjattiin henkilolle joka kommunikoi englanniksi. Ja ostimme Junaliput keskiviikoksi Pekingista Guiliniin, vain 20 eurolla. Tosin matkaa on yli 20 tuntia ja ostimme kovan luokan istumapaikat (voi peppu kylla vahan puutua).
Olimme kuitenkin hyvin tyytyvaisia saamiimme lippuihin ja suuntasimme kohti ostoksia. Tavoitteenani oli ostaa uuden sandaalit ja makuupussi. Ja voi sita tavaran maaraa. Kerroksittain ihania vaatteita ja laukkuja ja kenkia ja mita sita nyt voikaan toivoa. Taa oli siis ihan kidutusta mulle, ku teidan etten voi kantaa niista mitaan mukaan. Sinne jai kaksi unelma hametta ja paita. Nyyyyh. Aika karua. Tosin sain ostettua tosi aidot Tod's sandaalit =) katotaan nyt koska naa rupee tekee rakkoja mun jalkaan. Koska mulla on menny niin hermo mun kenkiin... ne on liian kuumat ja varjaa kaiken mustaksi!!!!! NIIIIIN rasittavaa.
Nyt on syoty tuhti aamupala ja suunnataan kohti Pekingin nahtavyyksia, kielletty kaupunki, taivallinen aukio ym. Saas naha mita paiva tuo tullessaan. Toivottavasti voitte lukee tan teksin ku en ite paase nakemaan suostuuko taa julkasemaan tata.
torstai 12. kesäkuuta 2008
Kuvia


Oik:vauhdin huumaa, jossain Venajalla

Ylla:"Hostellimme" tai oma luksus mokkimme Baikalilla
Oik.: Tunnelmia siperian junasta meidan vaunusta



Ylla: Fiilistelya Venajan Bikalilla, mokkimme pihasta
Oik.: Tunnelmia siperian junasta meidan vaunusta

Oik.: Tunnelmia siperian karjavaunusta, joka tosin tuntui loppu paivina ihan olohuoneelta
(vahan on ikava tota mun makuupussia


Ylla: Fiilistelya Venajan Bikalilla, mokkimme pihasta
Vas; Hostellimme (jurtta) Ulaanbaatarissa Mongoliassa
Taa kuvien liittaminen tanne on ihan tuskaa, se vaan randomailla poistelee kuvia ja heittaa niita minne sattuu, joten pahoittelen epajarjestysta ja sekavuutta. Lisaksi unohdin oman kamerapiuhan kotiin, joten saatte nyt nauttia muiden otoksista =)
Seikkailuja mongoliassa
Taalla Ulaanbaatarissa on ollut vahan huono ilma, lahinna sateista ja pilvista. Eipa se meita ole paljoakaan haitannu. Suuntasimme tiistain sateessa museoon kattomaan dinojen luita ja muuta mongolian luonto meininkeja. On ne liskot ollu hitto viekoon vaan isoja, ei voi muuta pukahtaa. Kaytiin myos syomassa paikallisessa ravintolassa (lista mongoliaksi) ja tilasin osottamalla viereisen poydan ruokaa, joka naytti hyvalta. Silta se myos maistui hinnan ollessa vain puoltoista\ pari euroa. Joonas tilasi kebabbia, muuta sai eteensa sushirullia, aika mielenkiintoista =)
Rahat taalla on tosi rasittavia, ne on niin isoja ja epaselvia etta menee ihan hermo. Harvoin on tullu pideltya 20 000 setelia kadessa ja ei sekaan oo ku 10 euroo. Illalla menimme viela iltapalalle tarkoituksenamme nauttia paikallisesta menosta. Sainne poydan mukavasta mestasta paikallisten syodessa ymparillamme, olo oli aika autenttinen. Yllatykseksemme meidat kuitenkin ohjattiin omaan huoneeseen ja ovi laitettiin viela KIINNI! se siis siita paikallisesta fiiliksesta\musiikista ja muusta menosta. Ruoka oli kylla hyvaa.
Seuraavana aamuna herattiin puol kuus ja tarkoituksenamme oli menna ohjattuun meditaatioon temppeliin. Unisina kavelimme perille ja saimme sen todeta olevan auki 6-7.30 PM! Ai etta nauratti. Kaytiin kuitenkin kattomassa tollasta buddhatemppelia meidan hostellin (Gana-hostel) vieressa. Saimme viela tunnin nauttia unia kunnes suuntasimme aamupalan kautta jeeppiimme. Olimme vuokranneet jeepin, kuskin ja oppaan viemaan meidat Tergelin kansallispuistoon. Matkasimme hyvin kumpuilevia "teita" jeepin heiluessa ja pomppiessa. Maisemat oli kylla hienot aroa ja vuoristoa. Aivan mielettomat.
Pysahtelimme oppaamme opastusella paikallisiin taloihin ja jurttiin syomaan, juomaan jakinmaito "teeta", maistelemaan jakkijugurttia ja seuraamaan jakin kuohintaa (En ess pystyny kattomaan, mutta nain lopputuloksen killumassa astian pohjalla ja oppaamme ottaen ne mukaan. Parantavat kuulemma seksieamaa. YOK). Kavimme myos ratsastamassa aroilla, joskin sain maailman itsepaisimman happasen. Se meni vahan omien mieltymyksiensa mukaan. Oli kuitenkin mahtava tunne ratsastaa niin mielettomassa ymparistossa. Ennen auringonlaskua paatimme vila kiiveta laheiselle vuorelle, joka hetken kiipeamisen jalkeen osoittautui kuitenkin korkeammaksi kuin luulimme. Sitkean tunnin kiipeamisen jalkeen maisemat olivat upeat. Aroja ja vuorenhuippuja, kylla sielu lepasi ja olo oli voittamaton.
Yovyimme pikkukylassa omassa jurtassamme.
Aamulla meille oli paikallinen perhe duunannu aamupalaa ja sen voimin suuntasimme kansallispuistoon. Kavimme myos vierailemassa buddhatemppelissa. Miks hitossa ne pitaa rakentaa tollasiin vaikeakulkuisiin paikkoihin? No ei vaisiskaan.. pienen kiipeamisen, riippusillan ja reilun sadan askelman jalkeen huohotin temppelin ovien edessa temppelin vartijan taputtaessa selkaani. Ja mitka nakymat... en siis vaan voi lakata kehumasta naita maisemia vaikka ne tuovatkin paikon mieleeni suomen.
Tanaan on viimeinen ilta talla ja huomen aamulla pakkaamme jalleen rinkkamme ja suuntaamme juna-asemalle. Matka Pekingiin kestaa reilun vuorokauden ja rajalla joutuu taas osottamaan sen viitisen tuntia. Ilmeisesti rajalla raideleveys vaihtuu ja junalle vaihdetaan toiset rankaat. Eiko olisi vaan helpompaa vaihtaa junaa? no tieda sita sitten. Lisaksi rajatarkastukset on ollu tosi tiukkoja, mutta onhan tassa tultu jo salakuljetettua uusia alushousuja venajalta mongoliaan (jep, alkaa kysyko), joten eikohan se siita.
Hukassa tala hetkella: sandaalit ja makuupussi.
Kiitti viela kun jaksatte kommentoida blogia on kiva tietaa kuka tata lueskelee.
Terkkuja nuutuneelta, mutta onnelliselta Sannalta mongolian hulinan keskelta!
Rahat taalla on tosi rasittavia, ne on niin isoja ja epaselvia etta menee ihan hermo. Harvoin on tullu pideltya 20 000 setelia kadessa ja ei sekaan oo ku 10 euroo. Illalla menimme viela iltapalalle tarkoituksenamme nauttia paikallisesta menosta. Sainne poydan mukavasta mestasta paikallisten syodessa ymparillamme, olo oli aika autenttinen. Yllatykseksemme meidat kuitenkin ohjattiin omaan huoneeseen ja ovi laitettiin viela KIINNI! se siis siita paikallisesta fiiliksesta\musiikista ja muusta menosta. Ruoka oli kylla hyvaa.
Seuraavana aamuna herattiin puol kuus ja tarkoituksenamme oli menna ohjattuun meditaatioon temppeliin. Unisina kavelimme perille ja saimme sen todeta olevan auki 6-7.30 PM! Ai etta nauratti. Kaytiin kuitenkin kattomassa tollasta buddhatemppelia meidan hostellin (Gana-hostel) vieressa. Saimme viela tunnin nauttia unia kunnes suuntasimme aamupalan kautta jeeppiimme. Olimme vuokranneet jeepin, kuskin ja oppaan viemaan meidat Tergelin kansallispuistoon. Matkasimme hyvin kumpuilevia "teita" jeepin heiluessa ja pomppiessa. Maisemat oli kylla hienot aroa ja vuoristoa. Aivan mielettomat.
Pysahtelimme oppaamme opastusella paikallisiin taloihin ja jurttiin syomaan, juomaan jakinmaito "teeta", maistelemaan jakkijugurttia ja seuraamaan jakin kuohintaa (En ess pystyny kattomaan, mutta nain lopputuloksen killumassa astian pohjalla ja oppaamme ottaen ne mukaan. Parantavat kuulemma seksieamaa. YOK). Kavimme myos ratsastamassa aroilla, joskin sain maailman itsepaisimman happasen. Se meni vahan omien mieltymyksiensa mukaan. Oli kuitenkin mahtava tunne ratsastaa niin mielettomassa ymparistossa. Ennen auringonlaskua paatimme vila kiiveta laheiselle vuorelle, joka hetken kiipeamisen jalkeen osoittautui kuitenkin korkeammaksi kuin luulimme. Sitkean tunnin kiipeamisen jalkeen maisemat olivat upeat. Aroja ja vuorenhuippuja, kylla sielu lepasi ja olo oli voittamaton.
Yovyimme pikkukylassa omassa jurtassamme.
Aamulla meille oli paikallinen perhe duunannu aamupalaa ja sen voimin suuntasimme kansallispuistoon. Kavimme myos vierailemassa buddhatemppelissa. Miks hitossa ne pitaa rakentaa tollasiin vaikeakulkuisiin paikkoihin? No ei vaisiskaan.. pienen kiipeamisen, riippusillan ja reilun sadan askelman jalkeen huohotin temppelin ovien edessa temppelin vartijan taputtaessa selkaani. Ja mitka nakymat... en siis vaan voi lakata kehumasta naita maisemia vaikka ne tuovatkin paikon mieleeni suomen.
Tanaan on viimeinen ilta talla ja huomen aamulla pakkaamme jalleen rinkkamme ja suuntaamme juna-asemalle. Matka Pekingiin kestaa reilun vuorokauden ja rajalla joutuu taas osottamaan sen viitisen tuntia. Ilmeisesti rajalla raideleveys vaihtuu ja junalle vaihdetaan toiset rankaat. Eiko olisi vaan helpompaa vaihtaa junaa? no tieda sita sitten. Lisaksi rajatarkastukset on ollu tosi tiukkoja, mutta onhan tassa tultu jo salakuljetettua uusia alushousuja venajalta mongoliaan (jep, alkaa kysyko), joten eikohan se siita.
Hukassa tala hetkella: sandaalit ja makuupussi.
Kiitti viela kun jaksatte kommentoida blogia on kiva tietaa kuka tata lueskelee.
Terkkuja nuutuneelta, mutta onnelliselta Sannalta mongolian hulinan keskelta!
sunnuntai 8. kesäkuuta 2008
Mongolia
Matka Baikalilta tehtiin marshrutkalla (minibussilla) paikallisten kanssa ja yhden hiiren. Jannittavista ohitustilanteista selvittiin ja iina-maijan varvas on parantumassa samoin mun sormet, jotka tyylikkaasti jatin autonoven valiin...
Junamatka irkutskista tanne meni rattosasti ja vaunu oli taynna muita ulkomaalaisia turisteja. Koska ostimme lippumme niin viime tinkaan niin saimme hajapaikat vaunuihin. Nukuttiin sellasissa neljan hengen hyteissa. Tosin mun ja erkan hyttiin sattu semmonen hellyyttava mongolialainen Viktor pappa ja bulgarialainen Alek matkaopas (toinen jako kaikki evaansa kanssamme ja toinen vain veti bissee, voitte itse veikata kumpi teki kumpaa). Toinen yo junassa meni vodkaa ja shampanskaa itsekin juodessa seka jutellen muiden turistien kanssa. Jenkkituristin kaa saatiin hyvat keskustelut aikaiseksi politiikasta ja ilmastonmuutoksesta. Junat on muuten hassusti kulkenut moskovan ajassa, vaikka aikavyohyke on vaihtunut, ja saimmekin yllatyksesksemme todeta (keskella yota) etta juna onkin paikallista aikaa perilla. Tama tarkoitti siis siita hetkesta eteenpain neljan tunin unia.
Hassua on huomata eroja mita pidemmalle matkustaa. Luonto on muuttunut taiga metsasta aroksi ja ihmiset tummemmiksi ja kieli alkaa muistuttaa kiinaa. Ihanaa etta meilla on ollut matkassa iina, jonka venajankielentaitoa ilman emme olisi nyt taalla. Kommunikaatoi on paikoin nimittains aikas haastavaa.
Mongoliaan kun astuttiin tuntui etta olisi tullut johonkin eri planeetelle, silla ihmiset oikeasti halusivat palvella meita ja hymyilivat. Junaliputkin saatiin ilman sen kummenpaa saatoa. Ne jopa maksoivat vahemman kuin odotimme. Paastiin just hostelliimme taalla ulaanbaatarissa ja kavin niin kylmassa suihkussa etten oo ikina aikasemmin kayny. hyrrrrr.... Tosin taa hostelle on ihan mahtava paikka. Nukutaan tommosessa jurtassa (teltassa) talon katolla. Tanaan on tarkoitus menna luonnontieteelliseen museoon kattomaan dinosauruksen luita (jos jaksamme). Huomenna suuntaamme mongolian maaseudulle ja ajattelimme menna ratsastamaan aroille. Kuulette musta nyt vahan enemman ku hostellissa on netti ja se on viela ilmainen. =)
Laitan tohon sivulle linkit muiden matkalaisteni blogeihin, ni kaykaa niitakin lukemassa, ku aina ei itelta vaan irtoo.
Junamatka irkutskista tanne meni rattosasti ja vaunu oli taynna muita ulkomaalaisia turisteja. Koska ostimme lippumme niin viime tinkaan niin saimme hajapaikat vaunuihin. Nukuttiin sellasissa neljan hengen hyteissa. Tosin mun ja erkan hyttiin sattu semmonen hellyyttava mongolialainen Viktor pappa ja bulgarialainen Alek matkaopas (toinen jako kaikki evaansa kanssamme ja toinen vain veti bissee, voitte itse veikata kumpi teki kumpaa). Toinen yo junassa meni vodkaa ja shampanskaa itsekin juodessa seka jutellen muiden turistien kanssa. Jenkkituristin kaa saatiin hyvat keskustelut aikaiseksi politiikasta ja ilmastonmuutoksesta. Junat on muuten hassusti kulkenut moskovan ajassa, vaikka aikavyohyke on vaihtunut, ja saimmekin yllatyksesksemme todeta (keskella yota) etta juna onkin paikallista aikaa perilla. Tama tarkoitti siis siita hetkesta eteenpain neljan tunin unia.
Hassua on huomata eroja mita pidemmalle matkustaa. Luonto on muuttunut taiga metsasta aroksi ja ihmiset tummemmiksi ja kieli alkaa muistuttaa kiinaa. Ihanaa etta meilla on ollut matkassa iina, jonka venajankielentaitoa ilman emme olisi nyt taalla. Kommunikaatoi on paikoin nimittains aikas haastavaa.
Mongoliaan kun astuttiin tuntui etta olisi tullut johonkin eri planeetelle, silla ihmiset oikeasti halusivat palvella meita ja hymyilivat. Junaliputkin saatiin ilman sen kummenpaa saatoa. Ne jopa maksoivat vahemman kuin odotimme. Paastiin just hostelliimme taalla ulaanbaatarissa ja kavin niin kylmassa suihkussa etten oo ikina aikasemmin kayny. hyrrrrr.... Tosin taa hostelle on ihan mahtava paikka. Nukutaan tommosessa jurtassa (teltassa) talon katolla. Tanaan on tarkoitus menna luonnontieteelliseen museoon kattomaan dinosauruksen luita (jos jaksamme). Huomenna suuntaamme mongolian maaseudulle ja ajattelimme menna ratsastamaan aroille. Kuulette musta nyt vahan enemman ku hostellissa on netti ja se on viela ilmainen. =)
Laitan tohon sivulle linkit muiden matkalaisteni blogeihin, ni kaykaa niitakin lukemassa, ku aina ei itelta vaan irtoo.
perjantai 6. kesäkuuta 2008
Siperian halki
Vihdoinkin paasin nettiin. Viiden paivan junamatka on takana ja olo on mahtava. Siis junalle lahti helsingista 18.23 ja monien vanhemmat olivat tulleet saattamaan meidat matkaan, olimmehan lahdossa 3 kk ties minne. Moskovaan meneva juna oli aika luksus, silla meilla oli oma hytti kaytossa, tosin oli tuskasen kuuma matkustaa. Aamulla saavuimme itse moskovaan ja saimme yllatykseksemme todeta ettemme saa jatkoyhteyslippuja ostettua taalta. Ajateltiin vaan etta tatilla oli huono hetki ja paatimme yrittaa myohemmin uudelleen. Veimme rinkat sailytykseen ja hyppasimme metroo mennaksemme punaiselletorille. Olihan se nahtava. Jatkoyhteyslippuja ei kuitenkaan saatu. Junamatka itsessaan meni tosi lepposasti, yllattavan nopeat viis paivaa ja mitka maisemat matkalla. Vietimme aikamme junassa juoden vodkaa ja junan pysahtyessa viilemsimme itseamme asemilla. Juna oli yllattavan hyva vaikka nukuimmekin 'karjavaunussa'. Monien venalaisten kanssa tuli kommunikoitua ja vahitellen juna alkoi tuntua vain liikkuvalta olohuoneelta.
Oli kylla hyva fiilis poistua junasta hetkeksi Irkutskissa, vaikkakin heiluttaa itteani niin paljon etta tuntuu vielakin olevan junassa. Saimme taalta ostettua junaliput mongoliaan, joskin hinta vahan kirpaisi 88 euroa. ihan riiistoa. Tasta kuitenkin masentumatta hyppasimme bussiin joka vei meidat kohti baikaljarvea. Jarven alkaessa siintaa olo oli mieleton. Ihan uskomattoman hienoa. Sainne hostellimmekin aivan ihanasta pikku kylasta joka sijaitsi laakson pohjalla. Se oli oikeastaa oma mokki, jossa oli yla ja alakerta, oma piha ja parveke. Illalla nautittiin laakson maisemista ja grillattiin makkaraa pihalla. Aivan sanoinkuvailemattomat maisemat, tulee ihan sweitsin alppikyla mieleen. Nyt lahetaan kohti irkutskia takaisin ja juna-asemalle kohti mongoliaa 35 tutnita junassa lisaa.
Oli kylla hyva fiilis poistua junasta hetkeksi Irkutskissa, vaikkakin heiluttaa itteani niin paljon etta tuntuu vielakin olevan junassa. Saimme taalta ostettua junaliput mongoliaan, joskin hinta vahan kirpaisi 88 euroa. ihan riiistoa. Tasta kuitenkin masentumatta hyppasimme bussiin joka vei meidat kohti baikaljarvea. Jarven alkaessa siintaa olo oli mieleton. Ihan uskomattoman hienoa. Sainne hostellimmekin aivan ihanasta pikku kylasta joka sijaitsi laakson pohjalla. Se oli oikeastaa oma mokki, jossa oli yla ja alakerta, oma piha ja parveke. Illalla nautittiin laakson maisemista ja grillattiin makkaraa pihalla. Aivan sanoinkuvailemattomat maisemat, tulee ihan sweitsin alppikyla mieleen. Nyt lahetaan kohti irkutskia takaisin ja juna-asemalle kohti mongoliaa 35 tutnita junassa lisaa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)











