Sabang ja El Nido
Puerto Princesassa vuokrattiin skootteri (sori ISI) ja ajeltiin vähän ympäröivää maaseutua. Jos yhtäään lohduttaa ni muuta liikennettä ei juurikaan ollut (mitä nyt muutama kana, koira ja lehmä hengas enemmän tai vähemmän tiellä). Vaihettiin hostellia Puertossa kertaalleen kun se tuli täyteen, mutta onneks vaihettiin. Tää toka mesta oli sellanen piilopirtti ettei mitään rajaa. Lijaaneja ja ilmajuuria roikku riippumattojen ollessa kiinnitettynä läheisiin palmuihin. Henkilökuntakin oli ihan yli mukavaa, tänne ehdottomasti vielä kun tullaan takasin. (Vaikka sen löytäminen tuotti suurempia tuskia, sillä ees paikalliset ei tiiä että sen aidan ja sademetsä lotin kohalla sijaitsee hostelli.)
Fiksattiin ittemme Jeapneyllä Sabangiin Puerto Princesassata. Sieltä saatii ittellemme majapaikaksi sellanen bungalow riippukeinuineen. Mesta on tosi pikkunen, just muutama yrittäjä siin rannalla. Eipä sitä muuta kyl tarviikkaan. Rantaa riittää :) Lähinnä sinne tulee jengiä päiväretkille pääkaupungista näkemään maailman seittemättä ilmettä (ainakin näitten paikallisten mielestä). No creditit niille annettakoon, sillä onhan se luola vakuuttava. Sen sisällä virtaa 7km pituudelta joki, jota pitkin mekin mentiin pikkusella botsillamme. Lamppu kädessä osoteltiin seinille, ku opas näki seinän muodostelmissä millon jeesusta, millon neitsyt mariaa, pyhää ehtoollista, sulavaa kynttilää tai sitten vain maissin muotoja. Sai kyll välillä käyttää ihan mielikuvitusta että pysty näkemään niissä yhtään toisiaan muistuttavia juttuja. Kuiteskin maanalainen joki oli vakuuttava, joten yksi tykkää!!!
Jatkettiin sitten Sabangista matkaa En Nidoon jeapneyllä ja mini bussilla (joka ajo kyllä sellasia nopeuksia, et penkistä piti pitää kiinni jos kurvissa oltiin) ja loppumatka yli 40 kilsaa ajettiin päällystämättömällä, kuoppasella soratiella (Jukka totes vaan et onneks ei maksanu siitä huvipuistolipusta, ku tässähän sitä on tarpeeksi). Perille päästtiin ja rantsua pitkin käppäiltiin ettimässä hyvää majapaikkaa.
Hostelli sijaisee tässä ihan rannassa ja illalla nousuveden aikaan allot lyö ihan sissäntulolle asti. Illalla jos istuu rannassa syömässä niin nilkoissa tuntuu vaan välillä viilentävä aalto joka pyyhkäisee ruokapöydän ja tuolien ali. Siinä sitten syödään altojen pauhatessa suoraan alapuolella. Pimeän tullen rannalle sytytetään paljon lyhtyjä ja roihuja, joten tunnelma on magee, jokun soittaessa kitraa viereisessä mestassa.
Illalla törmättiin sellaseen ruotsalaiseen pariskuntaan, jonka kanssa lähettiin sit seuraavana päivänä saari hyppelemään veneellä. 400 pesoa maksoi vene, joka kuskas meitä erilaisiin toinen toistaan ihmellisimpiin laguuneihin (tosiin päästiin ihan veneellä kun taas toisiin piti ryömiä pinen seinässä olevan aukon läpi, jotta pääsi ihmettelemään laguunin kauneutta). Pysähdyttiin yhteen rantaan snorklaamaan sillä aikaa kun meidän venekuskit valmisti meille ruokaa. Ruoka nautittiin rannan ajopuilla istuen ja ulappaa katellen. Harmiksemme kuitenki tulomatkalla alkoi satamaan rankasti, joten jäi sitten yksi ranta vähän kokematta.
Tänään ollaan vaan makoiltu rannassa, uitu ja otettu rauhallisesti. Huomenna ajateltiin vuokrata kajakki ja mennä sillä vähän melomaan tonne. Mikäli säät siis suosii :) Täällä on sähköä vain iltasin, kun generaattorit laitetaan päälle. Ja voi olla että joudutaan kohta lähtemään sillä rahat loppuu ja ainoat automaatit ja pankit sijaitsee vain pääkaupungissa. Kuvia tulee myöhemmin kuhan saadaan paremmin toimiva netti.
Haleja kaikille
Haleja kaikille
1 kommentti:
Hienolta kuulostaa, mutta voisitte valita ne majapaikat vähän kauempana rannasta, ettei nousuvesi yllätä. Jäämme odottamaan niitä kuvia. Halit täältä Vänrikiltä!
Lähetä kommentti