Istun just bussissa kirjottamassa blogia ja tuli yks pomppu joka jostain kumman syystä hävitti mun koko blogitekstin… no yritän kirjottaa sen uudestaan.
Oltiin yks yö Manilassa odottamassa koneen lähtöä Malesiaan. Yövyttiin sellasella paikallisella alueella, jossa oli illalla markkinat. Syötiin jotain aikas eksoottisia kulinarismin herkkuja. Seuraavana päivänä lennettiin Kota Kinabaluun, joka on Pohjois-Borneon (Sabahin) pääkaupunki. Siellä hengattiin pari päivää mitettien seuraavaa peliliikettä ja parantelemassa flunssaa. Paikallisia ruoka herkkuja samalla nauttien. Kadulla on paljon paikallisten ruoka mestojoja, joista saa tosi halvalla tosi hyvää ruokaa (Laksa keitto rulaa).
Tässä ihan vieressä on tollanen saari rykelmä, joka on samalla kansallispuistoa. Käytiin katsastamassa yksi niistä saarista. Tosi kaunis, tosin täynnä paikallisia turisteja uimassa pelastusliivit päällä. Meduusakin taisi iskeä mua käteen heti ekalla uinnilla, joten nautin sit vain rannasta (tosin kukaan muu ei meduusoista siellä nähny vilaustakaan). Matka jatku sit muutaman päivän päästä Borneon pojoiseen kärkeen Kudat nimiseen mestaan. Siellä ei kyllä ihan liikaa käy turisteja, sillä englantia puhuvat vain harvat. Onneksi Malesian kieli ja indonesian kieli on sukua keskenään, joten sitä sönköttämällä sain aina tilattua ruokaa.
Määränpäämme oli kuitenkin Pulau Bangi niminen saari 40km Kudatista pohjoiseen. Otettiin lautta, jolla päästiin sinne. Saarella oli tasan yks mesta missä viettää yö. Vuokrattiin mopo (tosin sekin saatiin et maksettiin jollekkin paikalliselle jampalle rahaa et se lainas omansa meidän käyttöön muutamaksi tunniksi), jolla sitten käytiin tutustumassa saareen. Saarella oli vaan yksi hyväkuntoinen tie millä ajaa, nii siitä sitten mentiin (tosin sekin kummallisesti päätty keskelle ei mitään). Käytiin katsastamssa pari paikallista kylääkin, ne on rannan tuntumassa sijaitsevia paalutettuja talo rykelmiä.
Kaikkialle minne mentiinkään ni oltiin aika paikallinen nähtävyys. Kaikki hymyssä suin tervehti, josin toiset vaan jäi haavi auki tuijotamaan tätä kummallista ilmestystä. Ei täällä kyllä turhan paljon turisteja käy. Harva osaa englantia, ja ne harvat jotka osaa niin tulee kyllä keskustelemaan sen vähän meidän kanssa. Suurimmaksi osaksi se oli ihan hauskaa. Tosin kun armeija pukuun sonnustautunut mies tulee rynnäkkökivääri kainalossa vakavalla äänellä kysymään et mistä tullaan, mitä tehään ja minne ollaan menossa, ni siinä mietti pariin kertaan et onkohan toi nyt virallisilla asioilla vai harjottaako se vaan omaa englantiaan.
Meidän majapaikan pihalla oli puuhun rakennettu maja ja pari riippukeinua. Ainoana miinuksena oli uima rannan puuttuminen. (Täällä on muuten aika älyttömän kuuma, siis ihan oikeesti.) Sekin saatin korjattua seuraavana päivänä ku kysyttiin et päästäiskö jotenki käymään jollain rannalla. No siitä repästiin sit joku papparainen pikkusella veneellään heittämään meitä jollekin saarelle, jossa on ranta. Enpä oo niin pienellä veneellä mennykkään. Siinä lattialla istuttiin äyskäri jalkojen välissä (ja välillä kyllä mietin et sitä varmaan pitää jossain vaiheessa ruveta käyttämään. Mottorikin sammui puolessa välissä matkaa. Itse totesin sen hyväksi mahdollisuudeksi ottaa kuvia, jukan jurputtamassa siinä vieressä että pitääkö mun aina haluta sinne kauimmaiselle maholliselle rannalle. No totta kai pitää!!!
Päästiin siiten autiolle saarelle (jos varaaneja ja apinoita ei oteta lukuun) jossa oli ihana ranta ja turkoosia vettä. Välillä hiljaisuuden rikkoi yksittäinen kalastajavene joka lipui rannan ohi. Siinä vieressä oli sellanen vielä pienempi paratiisi saari. Jos vain rahaa löytyisi niin sellaisen ostaisin, rakentaisin sinne mökkini ja pakenisin ajoittain sinne maailmaa. Toivottiin vaan että meitä tullaan sieltä hakemaan ja sovittuun aikaan pappa veneinee ilmesty horisonttiin. Naurettiin siinä papan kanssa huonolla bahasan kielellä että se puhuu yhtä vähän englantia kun minä malesiaa.
Nyt istutaan bussissa kuuden tunnin matkalla, joka kiermurtelee vuoristoissa kohti Sipilok nimistä kaupunkia, jossa huhun mukaan on Orankeja. Niitä siis sinne bongaamaan ja Kinabalu vuoren kansallispuisto on seuraavaksi. (Älä ikinä tuu kaksi kerroksisen bussin ensimmäiselle ikkunapaikalle tälläsellä vuoristotiellä… osaa olla aika pelottavaa).