perjantai 20. marraskuuta 2009

Gilit ja vahan muutakin...

Ei tuu hirveesti hilluttua netissa ku ei villalla oo nettia, nytki tultiin viivin kanssa yhteen raflaan syomaan ja otettiin koneet mukaan. Taalla on ilmasia langattomia netteja aina joissain ravintoloissa.

Tossa viime viikonloppuna suunnattiin nokkamme kohti Gileja. Gilit on sellanen kolmen pikkusen saaren rykelma tossa naapurissa. Liput saarelle makso 830 000 rupiaa (eli noin 60 euroo). Melko kallista sanoisinko. Lahettiin keskiviikko aamuna kuudelta liikkeelle omalla transportilla, joka tuli meita hakemaan. Reilun tunnin ajomatkan jalkeen astuttiin fast boatiin ja tunnin paasta hypattiin veneesta rantahietikkoon. Saari oli kylla todella upea ja totta siella ei voinu muuta tehakkaan ku rentoutua. Nukuttiin aamulla pitkaan, mentiin rantaan makoilemaan ja syotiin sellasilla tyynyilla vuoratuilla padioilla. Muut kavi sukeltamassa ja snorklaamassa, mut ite en voinu menna uimaan ku tuli kolhittua itteeni vahan jalkaan ja suolavesi kun ei oikeen tee hyvaa haavoille. Yhtenakin itana mentiin tyynyille makoilemaan ja kattomaan kankaalle heijastettua leffaa ja sita ennen auringon laskua. Siis ei enaa rennommin voinu ottaa ihan ku ois ollu lomalla =) Meidan oli tarkoituksena tulla sunnuntaina takaisin, mut myohastyttiin onnistuneesti siita veneesta, joten jouduttiin jaamaan saarelle viela yheksi yoksi. Lautat kulkee vaan aikasin aamulla ku merenkaynti yltyy liian kovaks paivalla. Ja sen kylla huomasi ku tultiin takasin, meidan moottoriveneen kuski oli kyl mielettoman taitava, mut silti tuntu ku ois jossain vuoristoradassa ollu, niin paljo aallot tuntu mahassa.

Yhden mun kurssikaverin serkku oli lomalla kaymassa taalla ja oli joutunu tosi pahaan moottoripyora onnettomuuteen. Suomen jakartassa oleva suurlahetysto haki meidan keskuudesta verenluovuttajia ja se poika lennatettiin singaporen sairaalaan uusiin leikkauksiin. Mullakin sattuu olemaan se veriryhma jota pystyy hata tapauksissa antamaan kaikille miinus merkkisille veriryhmasta riippuen. Ihan kiva varmaan saada kuitenki suomalasita verta leikkauksiin ettei saa mitaan paikallista joo-joo verta. Meista kaksi kavikin luovuttamassa verta sairaalaan niita pojan leikkauksia varten. Kylla itellakin kaasukasi vahan hellitti ton jalkeen.

Nyt vasta on sadekausi tullu tanne. Paikalliset on jo vahan karsinykkin vesipulasta. Taalla satelee kerran paivassa jonku aikaa, mut ei silleen et se haittais. Sahkotkin menee tasasin valiajoin, joten kynttilan valossa aina valilla kyyhotellaan =) Siihen on alkanut jo tottua..

Meidan villan pihassa on kolme “vahti”koiraa pienissa kopeissaan ja ollaan viivin kanssa kayty niitten kanssa ulkona miltei paivittain. Saa itekki vaha liikuntaa ja koirat on ihan overi fiilareissa =) Aivan ihania piskeja!

Torstaina, eli eilen meilla oli eksu keski balille. Tie oli vuoristossa eli jyrkka ja mutkainen ja kuljettiin bussilla, joka sinaansa oli jo eksoottinen kokemus. Vierailtiin sellasessa isossa botological gardenissa sellasessa isossa puistossa. Oli kyl ihan magee mesta, mut kesken excua rupes vaan satamaan ihan kaatamalla ja kastuttiin kunnolla. Kuokkavieraiin sateenvarjojen ja puitten alla ja jostain syysta se ilmastoitu bussi ei ollukkaan niin kiva juttu. Markana bussissa ja ihan jaassa. Kaytiin viela yhella paikallisella marketilla. Jarvi jai nakematta ku sato niin paljon, mut sinnehan paasee sit omalla skootterilla =)

Illalla oli tuparit kaverieden talolla ja sunnuntaina pidetaan twilight kekkerit yhella villalla ku se tulee leffakanavalta. Ja kylla.. olen saanut taallakin aikaiseksi twilight hypetyta =) Niin ja huomenna meen kokeilemaan raftingia, eli lasketaan kumiveneela oppaiden kanssa jokea pitkin, siella on kuulema joku neljan metrin pudotus =/ mut siita sit lisaa ens kerralla...


Intialaista ruokaa ja vesipiippuja...


Niinan kanssa syomassa siella...

Ja juomassa siella...

Meidan rantsu ja nakyma lombokille (jossa sato koko ajan, onneks ei oltu siella)..

I <3 the sea!

Gili travanganin paakatu... kiiretta piisaa ;)

Kippis!

Kaytiin kattoo auringonlaskua.

Oli heino!

maanantai 9. marraskuuta 2009

Heippa vaan! Viime kirjotteluistani onkin jo jonkin aikaa. Mutta eipa mitaan elamaa mullistavampaa oo tapahtunu. Mita nyt tossa aamuyosta oli taas ollu maanjaristys lahisaarilla, oli kuulema tuntunu balilla asti, mut ite olin sit aiakin nukkunu niin sikeesti etten tajunnu mistaan mitaan.

Viime viikonloput on menny railakkaasti juhliessa ja viettaessa mita oudoimmista syista kokoontumisia. Suurin osa on muuttanut uusiin koteihin, joten tupareitakin on varmaan tulossa ihan tarpeeks. Suunnitteilla on jo pikkujouut ja pikku uudet vuodet (mitka nekaan sit ikina onkaan?). Taalla oon jo muutamissa kaupoissa loytyny joulukoristeet seinilta ja joulukuusia myydaan jo mun perus supermarketissa. Eli eikohan taallakin osata joulua viettaa.

Olen itekkin muuttanut uuteen kamppaan! Hiukka kauempana kuin edellinen kamppa, mutta muuten loistava. Vuorka on kokonaiset 120 euroa kuussa ja silla hinnalla saa vaikka mita =) laitan tohon loppuun pari kuvaa uudesta kampasta. Muuttaminenkin suju hyvin, eli paikallisittain mopolla, rinkka selassa ja kolme kassia jalkatilassa =)

Talla hetkella nautin koko kampan komeudesta itekseen, mutta kohta tanne tulee Annika, Viivi, Jaakko ja Olli, jotka talla hetkella lomailee ausseissa ja sitten Iisakki ja Mikael, jotka lahti surffileirille (eli viikoks jonneki luksusjahdille vaan surffailee ympari indonesiaa).

Sita vaan yrittaa nauttia hetkista, silla aika menee ihan torkeen nopeesti ja kouluakin on jajella enaa kuusi viikkoa! Vaikka taalla on ollu nautittua olostaan jo aika kauan ni silti taa mesta jaksaa hammastyttaa mua joka paiva. Aina ku menee skootterilla kouluun tai jonnekin ni nakee totain outoa, hassua, mieletonta ja siis sellasia virityksia skoottereiden paalla et ne saa aina naurattamaan. Se onki yks syy miks oon rakastunu tahan paikkaan, etta joka paiva nakee jotain uutta ja jotain niin erilaista omaan kulttuuriin verrattuna. Paikallisten kanssa voi saada aikaan jo jokun tasoisia (joskin tosi hepposia) keskusteluita ja hinnat rupee laskemaan ku on saanu tarpeeks varia naamaan ja osaa tinkia paikallisella kielella.

Ajattelin menna viikonlopuksi kaymaan tossa viereisilla paratiisisaarilla katsastamassa millaset ne on. On kuulema maailman rennoin mesta, siella ei oo kauheesti muuta tekemista ku rentoutuminen, syominen, hengailu, leffojen kattelu, lisa hengailu ja ehka snorklaaminen siihen johonki valkiin. Hiekka on valkosta ja ajoneuvja ei ole yhellakaan kolmesta saaresta. Joten kuulostaa taydellisesta ja just mun mestalta. Taalta tullaa riippukeinu ja pina colada! Uskon etta se on sen verran ihana etta sinne tulee mentya uudestaanki. sinne on vaan kolmen tunnin vene matka. Tarkotus on lahtea gileille keskiviikkona ja tulla sunnuntaina takaisin. Voin sit laittaa allottavia kuvia blogiin ni saatte piristysta sinne suomen saadan (ehka ei niinkaan floridan suuntaan =) )

Mutta tassa nyt pari kuvaa mun uudesta kampasta!

Sanna muuttaa paikallisten tapaan =)


Meidan keittio,mun huonekin nakyy ja ehka maailman mukavin tuoli!


Mun huone...

Meidan terassi (asutaan ylakerrassa)

Pihalla ja hengailu tilaa ja tottakai...

uima-allas =)

torstai 22. lokakuuta 2009

Normi koulupaiva ja excu

Yleison pyynnosta muutama kuva mun koulusta seka excusta, joka tehtiin torstaina.

NORMI PAIVA!

Aamupalalla!


Meidan koti, Moon Villas.

Skootteriella kouluun, meidan villan asukkien skootterit. Yks on mun =)

Meidan himan nurkilla ajelen tasta joka paiva ohi.

Meidan koulun paarakennus, mulla on kaikki luennot taalla.

Luokan penkit on puiset ja tollaset vanhanaikaiset.

EXCU ITA-BALILLE!

Excu ita-balille tehtiin meidan koulun bussilla. Ei muuten ollut ilmastointia tassa bussissa ja oli ehka kuumin paiva balilla mita oon kokemut. Lahto oli viela seittemalta aamulla ja kohteita oli kokonaisuudessaan kuusi.

Eka kohde oli kookossokeria valmistava kyla. Suurin osa asukkaista sai elantonsa myymalla kookos sokeria marketeilla. Aija kiipes paivassa noin kymmeneen puuhun ja haki mehua latvasta lanteilla roikkuviin kookos kippoihin.

Maistettiin sita mehua mita taa jamppa oli just hakenu puusta. Oli muuten ihan alyttoman hyvaa!

Puusta haettua mehua keitettiin koko ajan hammentaen kolme tuntia ja sen jalkeen se jaahdytettiin ja saatiin valmista sokeria, jota kaytetaan makeuttamaan paikallisia ruokia esim. perinteisia kakkuja. Oli makeeta ja hyvaa! Vahan niinku nekkutukkaria ois syony. Se mehu jota keitettiin ni se maistu puolestaan vahan hiilihapottomalla simalle =)

Kaytiin isossa tempelissa! Ei niin mitaan hajuu mika temppeli oli kyseessa.

Taalla temppelissa oli muuten sellanen luola jossa aluks katoin et sen sisalla on ihan torkeen pimeeta mut sit selviskin et se suuakukko oli vaan ihan taynna lepakoita!

Temppeli oli rannalla. Ita-Balin rannoilla on muuten mustaa hiekkaa. Poyta oli ison patsaan edessa joka oli taynna uhrilahjoja.

Meidan safka. Perinteista balilaista ruokaa, jalkkariksi oli ruskee hedelma joka maistu etaisesti mansikalle ja papu jaateloa (oli muuten hyvaa, vaikka ei ehka kuulosta silta).

Yhessa mestassa valmistettiin perinteisia kolikoita, josta vahmistetaan koruja ja koristeita.

Esimerkki mita niista kolikoista voi valmistaa.

Rankan koulupaivan jalkeen voi menna makoilee vaikka kutalle =)

Haleja kaikille!

maanantai 19. lokakuuta 2009

Jaahyvaiset sydneylle!

En ees muista missa kaikkialla oon kayny ja mita kaikkea oon nahny. Niin paljon on tapahtunu kaikkea. Kerreltiin keskustassa, marketeilla ja kaytiin kiinalaisessa puutarhassa (joka muuten oli ihan toisesta ulottuvuudesta, sellanen rauhallisuuden saareke keskella suurkaupungin vilinaa). Aurinkokin rupes loppuviikosta paistamaan ja kaytiin Manley ranstulla ihmettelee meininkia. Lautalta naki kivasti Sydneyn kaupunki siluetin.

Ai niin, kaytiin me myos sellasessa pyorivassa baarissa dinkeilla (baari oli sellasen korkeen rakennuksen huipulla ja se pyori hitaasti ympari). Oli hienot ilta nakymat sielta kasin. Nahtiin muuten Iisakki (entinen tyokaveri) keskustassa ja kaytiin Hyde parkin food festivaaleilla yhessa syomassa (ihan alyttoman hyvaa ruokaa samosaa, wrapia ja mini mini pannareita).

Kaytiin Sanzibar niminessa baarissa syomassa miniburgereista (all you can eat) ja juomassa bisset. Merielioita ja elaimia kaytiin ihmettelemassa aqua parkissa ja wildlife parkissa. Tuli nahtya hait, mollykat, koalat ja kengurut samalla reissulla. Vikana paivana kaytiin viela leffassa Newtownissa kattoon woody allenin uusin patka Whatever works, oli ihan hulvaton leffa. Tykkasin leffasta tosi paljon ja oli muuten eka kerta reissun aikana ku kavin leffassa. Pikkasin fiilisteltiin leffatunnelmaa.

Vika ilta oli kanssa hauska. Aleksin kaverit jarjesti illan, johon kaikkien piti teha paikallisia ruokiaan. Mukana oli varmaan 15-20 ihmista, joten pyodalla oli laskelmien mukaan 14 eru ruokalajia ympari maailmaa (osa alkupaloja, paaruokia ja jalkiruokia). Tehtiin lihapullia =) Syotiin ja juotiin ittemme ihan ahkyyn. Mukava tapa paattaa Sydneyn olekskeluni.

Jotain varmaan unohdanki, mut paan sisalla ne sailyy =) Lennot on takana ja kotisohvalla makoilen. Syndneysta jai aivan ihania muistoja ja en laittais pahakseni jos sinne joskus eksyis uudestaanki. Monipuolisuus ja kodikkuus on ehka parhaat sanat mielestani kuvailemaan kaupunkia. Tosin sain siihen aivan erilaisen otteen karsivallisen oppaani ansiosta =) joten suurin kiitos kuuluu Aleksille! Kiitos siis aivan meilettomasta reissusta!

Kotona todellakin ollaan =) pihalla on kuulema ollu kaarme ja Uluwatu rannalta on puhallettu surraajat pari kertaaa posi ku siel on kuulema ollu haita (ja hei, balilla ei kuulu ees olla haita, mut naa kaverit on kuulema ollu jotain viis metrisii). Liikenne on melusaa ja kaoottista kuten aina. Ikkunan alla majailee vielakin sama sammakko ja heinasirkkaparvi joka ei anna mun nukkua. Apinat, koirat, lehmat ja kukot hengailee edelleen taalla. Kotiin on aina kiva mielettoman reissun jalkeenkin.

Huomenna takaisin kouluun =)

tiistai 13. lokakuuta 2009

Milta Australia maistuu?

Vakuuttavaa, viihdyn kylla taalla tosi hyvin, mutta jotain puuttuu! Mitakohan se on?

Tulin sitten syyslomalla tai siis itseasiassa glunag hindu lomalla kaymaan Australisssa viela tarkemmin Syndeyssa. Aleksi on vaihdossa taalla ja sai tehtavakseen viihdyttaa mua talla oloni ajan. Mistas sita on sitten tullut tehtya, no ainakin nahty opperatalo, kivoja marketteja, keskustaa ja syoty hyvaa huokaa. Sunnattiin aleksin kanssa pariks paivaks pois Sydneysta kohti Coldalea, jonne meni hiukka alle pari tuntia junalla. Siella saatiin punkata aleksin kavereiden luona. Talo oli kylla aivan ihanalla paikalla, terassilta naky meri ja vuoret saamaan aikaan ja luonto ymparilla oli tosi kaunista. Siis taalla on noi nortsi pulut, jotka lentelee ja hengailee puissa, on papukaioja, sellasii valkosii ja varikkaita. Aika alytonta ku niita on normaalisti tottunu nakee vaan hakkilintuina. Kavelyt biitsilla ja lahella vuorta tuli tehtya. Kampassa asuvat ihmiset oli ihan alyttoman kivoja ja viihdyin siella tosi hyvin. Paljon tuli kuunneltua kitara jamittelua, laulua ja syotya ja kokattua hyvaa ruokaa. Yritti ne mulle opettaa pokeria ja kitaransoittoa mutta olin yhta toivoton molemmissa =)

Ilma ei oo kylla helliny ja palelen taalla ihan jatkuvasti. Keho on jo niin tottunu siihen kuumuuteen ja kosteuteen. Mitakohan lampotila taalla on? varmaan joku 13-15 astetta ja vetta sataa aina vahan valia. Ma viela kun satun omistamaan yhen hupparin ja yhen villatakin ja ainoot pitkat huosut on pellavaa! No kerrospukeutuminen on auttanut =)

Reissua on jaljella viela nelja paivaa, joten nautin nyt niista! Ihanaa on olla taalla ja tutustua uusiin ihmisiin, tosin kulttuuri taalla on tosi samanlaista kuin missa tahansa muuallakin, kielta lukuunottamatta (ihan ihme sanoja taalla). Keskusta muistuttaa tosi paljon New Yorkia ja katujen nimetkin on samoja.

Hassua mutta mulla on jo vahan ikava Balia ja sen mieletonta kulttuuria! Etenkin saaren lampoa, varikkyytta, erilaisuutta ja mun uusia ystavia!

*suukkoja ja haleja*

torstai 1. lokakuuta 2009

Indonesian maanjaristyksista

Heippa vaan kaikki huolestuneet! Kiva tietaa etta ootte huolissanne mun hyvinvoinnista =)

Indonesia sijaitsee useamman laatan tormayskohdassa ja taalla maanjaristykset ovat tavallisia ja niita sattuu viikoittain. Tosin nyt on sattunut muutama isompi ja tuhoisampi jaristys lahiaikoina perakkain. Sen verran voin kuitenkin lohduttaa teita etta balin saari sijaitsee keskella laattaa eika siis ole missaan aktiivisessa saumakohdassa. Balin naapuri saari on Jaava, ja siella tapahtuvat jaristykset voivat lievana tuntua Balilla. Jaavasta seuraava saari on Sumatra jonne Balilta on matkaa jo 1500 km. Vaikka Indonesia kartassa nayttaa pienelta niin sen koko ja etaisyydet on verrattavissa eurooppaan. Viimeisimman jaristyksen keskus sijaitsi 2000 kilometrin paassa. Eli sama matka on Suomesta Italiaan.

Jaristykset voivat merella olleen alkupisteen seurauksena aiheuttaa tsunameja, mutta ne ovat aarimmaisen havinaisia, vaikka tietoisuus niista nousikin vuoden 2004 jalkeen. Mutta koska sita aikaisemmin olette lukeneet uutisista tsunamista? Usein jaristysten jalkeen annetaan tsunamivaroitus, mutta se perutaan miltein heti kun poikkeavia aaltoja ei havaita.

Huono puoli Indonesiassa oleskelussa on se etta jaristyksista ei tieda vasta kun se on tapahtunut. Tiedoitusvalineet taalla kertovat niista todella huonosti ja usein olen itsekkin lukenut niista hesarin sivuilta tai saanut teilta huolestuneita viesteja. Joten kiitos siis siita.

Tosin Balillakin poikkeuksia tapahtuu, jonka todisti maanjaristys taalla muutama viikko sitten. Mutta Balilla ne on kuitenki tosi harvinaisia.

Toivottavasti naa tiedot lohduttaa, joten alkaa olko huolissanna ja sydan syrjallaan (etenkin iska, aiska ja siskot)! haleja kaikille.

keskiviikko 30. syyskuuta 2009

Normi settia!

Terkkuja taas kaikille taalta palmun katveesta! Kuulin jo etta siella syksy painaa paalle. Taalla on viikon verran aurinko paistanu pilvettomalta taivaalta (noin 30 astetta), mutta kohta sekin muuttuu. Taalla nimittain noin kuukauden sisalla alkaa sadekausi, kuulemma sataa paaosin oisin ja paivisin kuuroja, joten ei sekaan ihan pahimmalta kuulosta.

Mitas voisin kertoa arjestani balilla. Koulua on siis maanantaista keskiviikkoon ja eka luento alkaa klo 8.20, joten skootterin sekaan hypataan aina kasin maissa aamulla. Koulusta paastaan ma-ti kaheltatoista. Keskiviikko aamusin koululla on joogaa seittemalta aamulla ja iltapaivalla aina tyopaja joka loppuu kahelta. Tanaan opeteltiin pukemaan perinteiset balilaiset asut ja vahan niihin liittyvia symbolisia juttuja. Alla oleva kuva kertoo kaiken! =)



Viime viikonloppuna juhlittiin mun kamppiksen viivin synttareita kaymalla hienosti raflassa ja kavin tilaamassa sille salaa suklaa synttarikakun. Kakkua kun kaytiin maijun kanssa hakemassa niin se osottautukin kinkkiseksi. Kakku oli ihan mega kokonen ja ainoo transport on skootteri. Oltiin aika erikoinen naky, molemmat kalistuneena ihan ihme asentoihin megalomaaninen kakku meidan valissa. Tosin taalla se ei oo mitaan ihmeellista, nimittain jengi kuljettaa mita omituisempia asioita skootterilla (ruohotuppuja, huonekaluja, kauppakojuja ja viisihenkisia perheita menee kevyesti skootterin paalle, se on aina yhta hupasaa lateltavaa ku liikkuu tuolla liikenteen seassa) =) Perjantaina oli pippalot rannalla, kuunneltiin kuta festivaalien musiikkia ja haettiin food festivaaleilta ruokaa. Rannalla oli pakki jaita johon juomat vaan kylmaan ja bileet oli kasassa. Mentiin illalla viela baariin josta bissen sain 0,07 eurolla! eli ei maksanu ees kymmenta senttia. Seuraavana paivana bileet olikin sitten poikien villalla.. voi elamata!

Taa viikonloppu meneekin sitten kokeisiin lukiessa (ja ehka Ubudissa kaydessa), meilla on ensviikolla valikokeet viidesta kurssista ja sen jalkeen meilla on puolentoista viikon loma. Nailla on taas jotkut hindu karkelot ni koulua ei ole. Taalla muuten hommat toimii aina sinne pain tahdilla, silla aina joku on jossain temppelissa duunaamassa jotain, ni meidan luennot on myos aina mielenkiintosilla alotus ja lopetus ajoilla varustettuna =) ja jengi on pukeutunu aina johonki temppeli/juhla asuihin ja tyyliin joku gamelan soitin toisessa kadessa ja meidan luento muistiinpanot toisessa. =)

Luennoilla on kylla oppinu ihan hirveesti kaikkea. Joten tassa on oppimisen tuloksen hedelmaa joka on ainakin talla hetkella mun paassa =)
  • Se laki kurssi, josta aluks epailin et ois ihan alyttoman kuiva on osottautunu tosi mielenkiinotseksi. Esim Balilla on kaytossa Adat laki, joka tuomitsee ihmisen omien kylan saantojen mukaan ja niita kylia on taalla balilla ihan pirusti ja jokaisella kylalla on omat lait. Eli eri rikkomuksista saa ihan eri tuomioita eri paikoissa =) ja sit nailla on joku ihmeen uskonnollinen oikeus, joka kasittelee rikkomuksia koskien uskonnollisia asioita. Ihan outoa nain suomalaisen korvaan.
  • Taa maa kun on viela yks pahimmin korruptoituneista maista maailmassa, niin on oppinut toimimaan annetuissa puitteissa. Poliisi ei ole kaveri ja ne kannattaa aina kiertaa kaukaa, tosin huono puoli on se et niita on kaikkialla! Kolussa kuulin etta se oli viela joku ihan alyton rahamaara joka menee vuosittain korruption, byrokratian ym. syovereihin. Eli aivan turhaan. Bruttokansan tuotteesta se tais olla 1,4% joka haviaa vuosittain, eli se rahamaara on noin 5.7 miljardia dollaria vuodessa, pelkkaan korruptioon!!!! Ihan paatonta!
  • Inonesiassa 18% kansasta elaa koyhyysrajan alapuolella joka tarkottaa etta ihmiset elaa alle dollarin paivatuloilla. Sen kylla huomaa taallakin, vaikka suhteessa Bali on yksi vauraimpia alueita indonesiassa, mutta heti kun menee kaupungin ulkopulelle niin koyhyys iskee pain kasvoja. Tosin ihmiset on niin iloisia ja hyvantahtoisia vaikka rahaa ei ole mihinkaan.
  • Kieli ei ole ainakaan viela mitaan alyttoman vaikeaa, silla sanoja ei juurikaan taivutella, joten niita voi vain tunkea perakkain. Tallahetkella osaan jotain ostos, asumis, ruoka, aika ym. sanastoa. Eli siis ihan perus settia. Osaan jo jonkun verran jutella indoksi paikallisille ja oon naurattanu monia taksikuskeja mun puheilla, mutta heti jos ne kysyy multa jotain ni se menee sitten jo vahan yli =)
Siina tais olla kaikki talta eraa, lisaa taas myohemmin! Haleja kaikille =)